Waarom vragen (lokale) overheden geld als je hulp nodig hebt met het digitaal invullen van documenten?

21 februari 2018
Luisteraar Hilde (76) wilde onlangs de toestand van haar huis regulariseren. Omdat dat niet meteen lukt via het online loket, trok ze naar het gemeentehuis in Meise om hulp te vragen. Die hulp kon ze alleen krijgen als ze daarvoor €240 zou betalen.

Alle aanvragen voor bijvoorbeeld stedenbouwkundige vergunningen of regulariseringen van een woning moeten sinds 1 januari ingediend worden via www.omgevingsloketvlaanderen.be. Dat past binnen Radicaal digitaal, het plan van de Vlaamse overheid om de dienstverlening zoveel mogelijk te digitaliseren.

Maar wat als je niet over een computer beschikt? Of niet voldoende digitale vaardigheden heb? Bij wie kan je dan terecht voor hulp? En moet je die hulp gratis krijgen?

Het zijn trouwens niet alleen digibeten die zich soms vastrijden op de wegen van de digitale overheid. In Knack getuigden vorige maand enkele architecten over de problemen die zelfs zij hebben om het Omgevingsloket te gebruiken. “Dat kun je toch alleen amateurisme noemen?”

Reageer

  • Heb jij al aan de overheid moeten betalen voor hulp bij een bepaalde procedure? Of om een dossier in orde te brengen?
  • Vind je het ok dat de overheid voor bepaalde hulp geld vraagt? Of vind je dat geen goede dienstverlening?
     

Radio 1 Select