Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

ontbreekwoordenboek

Radio 1 Sessies

album van de week

classic album van de week

De zomer van

Waarom hecht het onderwijs zoveel belang aan 'toetsen op papier'?

wo 21 aug. - 9:33

44 jaar is hij, acteur en comedian Han Coucke. Toch weet hij nog maar 4 jaar dat hij dyslexie heeft. Heel zijn jeugd heeft hij het verdrongen. En heel zijn jeugd draaide (helaas) ook rond schriftelijke examens en toetsen. Hij vindt dat het onderwijs op dat vlak heel wat beter kan.
Han Coucke

Acteur Han Coucke weet nog maar vier jaar dat hij dyslexie heeft. Hij dacht vroeger gewoon: “Ik ben een slechte lezer.” En dat probeerde hij te verdringen, of verborgen te houden voor de buitenwereld.  “Je ziet een zin, en plots beginnen de letters te dansen, en ga je zelf het woord invullen” zo omschrijft hij het in ‘De Zomer Van’. “Dan ga je gokken, en soms zit je erop, en soms ernaast. Gigantisch vermoeiend.”

Maar toen zijn zoontje leerproblemen had, werd alles duidelijk. Dyslexie was het verdict, en “ik merkte dat het bij mij juist hetzelfde was. Maar nu hebben ze er een mooier woord voor. En betere methodes om ermee om te gaan.”

“Een smartphone kan ik niet aan”

Maar ook al zijn er betere methodes, Coucke blijft het met momenten lastig hebben. Een smartphone kan hij niet aan, zegt hij. Daarom heeft hij een klassieke Nokia. “Het is te veel, de WhatsApp-groepen bijvoorbeeld: al het lezen, maar vooral ook het antwoorden. Het gaat te snel, en daarom communiceer ik het liefst van al mondeling.”

Toch ligt zijn hart bij de woorden en de kunst, en is hij nu acteur en cabaretier. Al zag zijn toekomst er ooit anders uit. “Ik ben industrieel ingenieur. Ik deed dat ook graag hoor. Maar ik ben in een totaal andere richting geduwd.”

Meer focus op mondelinge overlevering, en niet op toetsen op papier

Op school word je beoordeeld op wat je op papier zet, zegt Coucke ook nog over zijn schooltijd. In het eerste leerjaar bijvoorbeeld, wordt alles schriftelijk afgenomen en aangeleerd. Als er iets in het onderwijs zou moeten veranderen is het ook dat, vindt hij. Meer focus op mondelinge overlevering, en niet op toetsen op papier. “Ik denk ook dat je dan sneller leert.” Die mondelinge examens vond hij een bevrijding.

Lees ook:

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet