Wat als de parkeerwachter een cyborg wordt?

17 mei 2017
Wat als de parkeerwachter een cyborg wordt?

Michel Maus

Wat als de parkeerwachter een cyborg wordt?

Afgelopen weekend had ik weer prijs. Na een terrasje met wat vrienden in Brugge, vond ik bij mijn terugkeer een parkeerticket, netjes opgevouwen achter mijn ruitenwisser. Ik geef toe, ik was fout. Na een opluchtende en godslasterende vloek, sprak een sympathieke Bruggeling mij aan: “Ook gepakt door de ‘slimme brommer’?”. Ik viel letterlijk uit de lucht: “Een slimme brommer?” Wel ja er zou sinds kort in Brugge een parkeerwachter op een scooter rondrijden die automatisch zwartparkeerders kan opsporen.

Daar moest ik het fijne van weten. En blijkbaar klopte het verhaal. In het kader van het parkeerbeleid maakt Brugge als eerste stad gebruik van nieuwe intelligente software in de jacht op zwartparkeerders. Het gaat hier om camera’s die een nummerplaat kunnen herkennen en terzelfdertijd screenen of die toebehoort aan een bewoner met een bewonerskaart. Is dat niet het geval, dan kan meteen worden nagegaan of de nummerplaathouder een parkeerticket heeft betaald via sms of een ander systeem. Als dat niet zo is, kan de zwartparkeerder meteen een parkeerticket verwachten. Hoogstaande en vooruitstrevende technologie in de middeleeuwse Brugse straatjes, het brengt een mens in verwarring.

Volgens het bedrijf dat de camera’s en software levert, kunnen parkeerwachters slechts enkele honderden auto’s per dag controleren. Met deze slimme camera’s loopt dat op tot maar liefst 10.000 voertuigen. Ik was danig onder de indruk, maar na de eerste euforie voor de technologie, begon ik mij ook andere vragen te stellen. Als een machine tien keer goedkoper en efficiënter is, dan moeten parkeerwachters vrezen voor hun job. En dat doet ons meteen weer beseffen dat technologische vooruitgang misschien wel gelijk staat met sociale achteruitgang.

Maar het is niet allemaal kommer en kwel. Het nieuwe controlesysteem heeft ook zijn voordelen voor de zwartparkeerder. In de meeste Belgische steden en gemeenten is de parkeerheffing immers juridisch gezien een retributie. Concreet wil dat zeggen dat de burger de gemeente een vergoeding betaalt in ruil voor het verkrijgen van een dienst, in dit geval een parkeerplaats op de openbare weg. Belangrijk hierbij is dat de gevraagde vergoeding in verhouding staat met de kost voor de gemeente. Indien de gemeente nu minder parkeerwachters moet aanstellen voor de controle, is het evident dat het parkeerbeleid de gemeente minder kost en dat moet zich vertalen in het bedrag van de retributie. En zo heeft Cruyf-gewijs elk nadeel terug een voordeel.

Lees meer van Michel Maus: