"Wat denk je dat straten met zes verkeersdrempels betekenen voor het milieu?"

13 maart 2018
Nee, het gaat niet goed met onze luchtkwaliteit. En de dieselmotoren krijgen de schuld, net als de... verkeersdrempels. Maar welke auto moet je dan kopen? (Fijn) stof tot nadenken in “De Bende van Annemie”.

“Wat denk je dat straten met zes verkeersdrempels betekenen voor het milieu? Zes keer stoppen, zes keer optrekken. Volgens mij sterven meer mensen aan de gevolgen daarvan dan in het verkeer zelf.” Dat zei autokenner Vic Heylen enkele dagen geleden in "De Tijd". 

Heeft Vic Heylen een punt? En welke auto koop je tegenwoordig best? Annemie Peeters vroeg het aan Mark Pecqueur, docent autotechnologie aan de Thomas More hogeschool.

“Eén verkeersdrempel per 100 kilometer zal je verbruik met 0,5 procent doen stijgen, en dus ook je emissies. Als er zes verkeersdrempels zijn is dat drie procent. De invloed is dus niet onbestaande” reageert Pecqueur . “Ideaal zou zijn als je de straat zo zou inrichten dat mensen gewoon niet snel kunnen rijden.” 

Vic Heylen heeft dus zeker een punt, maar dat het ook meer mensenlevens zou kosten is moeilijk meetbaar. Ook houtkachels zijn schuldig aan de luchtvervuiling bijvoorbeeld.

In ieder geval: ook al zijn er geen verkeersdrempels, dan nog moeten we optrekken. Aan een rood licht bijvoorbeeld. Maar ook dat kan beter aangepakt worden, vindt Pecqueur: “In Nederland organiseren ze groene golven. Na een verkeerslicht krijg je een richtsnelheid aangegeven via een bordje: als we bijvoorbeeld allemaal 62 rijden, sta je niet voor het volgende verkeerslicht. In Nederland werken die dingen gewoon.”

“Iedere vorm van uitstoot is een vorm te veel”

De grootste problemen zijn natuurlijk ook de dieselmotoren die al rondrijden. Maar de huidige dieselmotoren – de laatste nieuwe - werken wel degelijk zuiver, zegt Pecqueur. Als je ze vergelijkt met benzinewagens is er nauwelijks nog een verschil in uitstoot. “De vraag is vooral of we nog zoveel autoverkeer moeten organiseren in steden. Want iedere vorm van uitstoot is een vorm te veel.”

Maar welke auto koop je dan best aan?

We willen allemaal een elektrische auto, maar we willen ook dat die een autonomie heeft van 400 km, wat we nauwelijks afleggen. “Dat is waanzin: we kunnen dan beter een kleine elektrische wagen aanschaffen, en als we op vakantie gaan een andere wagen gebruiken.”

En wat met mensen die in de stad wonen? “Elektrische wagens zijn niet makkelijk in een stedelijke omgeving. Je moet kijken waar je kan laden. Als je dicht in je buurt een laadpaal hebt is dat meegenomen, maar voor veel stedelingen is het moeilijk” zegt Pecqueur.

Stel dus dat je in een stad als Antwerpen woont en ecologisch wil rijden, kan je misschien beter een plug-in hybride auto kopen. “Dan kan je 40 à 60 km elektrisch rijden. Wil je toch verder rijden, dan gebruik je benzine.”

Als het heel budgetvriendelijk moet zijn, dan kan je ook op LPG of aardgas rijden, besluit Pecqueur.

Het artikel over de vervuilende verkeersdrempels vind je op tijd.be

Lees ook: