Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

Radio 1 Sessies

album van de week

classic album van de week

ontbreekwoordenboek

De bende van Annemie

"Voetbal moet over verbondenheid en herkenbaarheid gaan. Daar mag je niet aan raken"

di 12 sep. - 7:37

Tussen 2006 en 2012 was Terry Verbiest woordvoerder van voetbalclub Lierse SK. In die tijd zwaaide Maged Samy er de plak. En dat kostte Verbiest de kop.
Terry Verbiest

Onlangs maakte Maged Samy, de Egyptische eigenaar van Lierse SK, bekend dat hij opstapt. Dat was geen verrassing. De sportieve toestand in 1B (de vroegere tweede klasse) ziet er niet goed uit, de trainer werd ontslagen en de supporters riepen om het vertrek van Samy.
Dat nieuws raakte Terry Verbiest, niet in het minst omdat hij een tiental jaar geleden mee aan de kar had getrokken om Samy binnen te halen.

Verbiest was in 2006 woordvoerder van de club geworden. "De situatie was rampzalig: er was gewoon geen geld meer. De put werd alleen maar dieper. Ofwel vonden we een overnemer, ofwel gingen we failliet. En Samy zocht rond die tijd een club waar hij jonge talenten kon stallen, om die later weer te verkopen. Het leek een goede deal voor beide partijen. Ook ik dacht dat het een goed idee was. Maar in werkelijkheid was het een Faust-verhaal, we verkochten onze ziel aan de duivel."

"Ik moest hem verdedigen"

"Samy is een charmante man", vertelt Verbiest. "Maar hij kreeg last van grootheidswaanzin. Hij is te snel zalig verklaard in Lierse, terwijl hij vooral tweedracht zaaide. Als woordvoerder moest ik 'm natuurlijk verdedigen. De supporters haatten me toen. Ik zou mezelf misschien ook gehaat hebben, want als communicatieverantwoordelijke kom je vooral in beeld als je slecht nieuws brengt. Maar toen Samy de supporters begon te schofferen op Facebook, kon ik hem niet meer verdedigen. In 2012 moest ik de club verlaten. Ook vandaag zien de supporters van Lierse me niet meer graag komen."

De overnametrend

In het Belgische voetbal zette de overnametrend door buitenlandse ondernemers zich ondertussen door. Verbiest vindt dat een kwalijke evolutie. "Het gaat niet meer over voetbal, maar over geld. Buitenlandse investeerders zien de clubs als een speeltje. Vooral de supporters zijn de dupe in dit verhaal. In Lier bijvoorbeeld, zijn er zoveel mensen begaan met die club. De problematiek raakt hen in het diepst van hun wezen. Voetbal moet over verbondenheid, eigenheid en herkenbaarheid gaan. Daar mag je niet aan raken."

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet