Wat gebeurt er met onze afgedankte tweedehandswagens in Afrika? "De nomaden" in Guinee, het autokerkhof van Europa

10 april 2021
Wat gebeurt er met afgedankte tweedehandswagens nadat ze van Europa naar West-Afrika verscheept zijn? Arnaud De Decker en Simon Oeyen trokken naar Guinee om het uit te zoeken voor de eerste aflevering van een nieuwe reeks van "De nomaden". Dat zijn jonge reporters die voor het magazine "Vranckx" in het buitenland op reportage gaan.

Elk jaar worden ongeveer een miljoen Europese wagens naar West-Afrika verscheept. In 2019 alleen al werden er via ons land 320.000 uitgevoerd. Veel handelaars zijn in Brussel gevestigd en de haven van Antwerpen is één van de grootste invoerders van vervuilende wagens in Guinee. De auto's halen hier vaak de emissienormen niet meer. Maar in landen als Guinee kunnen ze nog jaren rondrijden. En dat heeft een grote impact op de gezondheid van de mensen daar en op het milieu. Arnaud De Decker ging kijken in de haven van Conakry, de hoofdstad van Guinee, waar alle auto's binnenkomen.

Banden stoken om te overleven

In Conakry zijn er veel inwoners met longklachten. Die worden gelinkt aan het verkeer. Maar het is niet alleen de uitstoot van de wagens die slecht is voor de luchtkwaliteit. Ook de verwerking van onderdelen is erg belastend voor het milieu. Oude banden worden bijvoorbeeld opgestookt. Als alle rubber weggesmolten is, blijft er ijzer over, en dat wordt dan weer verkocht. De gassen die vrijkomen zijn giftig maar de mensen die het doen, zien geen andere manier om brood op de plank te krijgen.

Strengere regels

Sinds maart gelden er nieuwe, strengere importrestricties in Guinee. Maar het is nog maar de vraag of die opgevolgd kunnen worden. Een handelaar die Arnaud en Simon ontmoeten, gelooft er alleszins niet in. "Dat gaat nooit lukken. De mensen hebben hier geen geld om een hele nieuwe auto te kopen. In 2006 was het precies hetzelfde verhaal. Auto's van acht jaar of ouder mochten het land niet meer in, maar dat is nooit toegepast." Dat de regels in Guinee niet of slecht worden toegepast, is één zaak. Maar Europa speelt natuurlijk ook een rol. De auto's komen per slot van rekening van hier en de export blijft ook gewoon doorgaan.

Dit kan niet lukken. De doorsnee Guineeër kan geen nieuwe wagen betalen.

Als de handel in oude auto's zou stoppen, zou dat een goede zaak zijn voor het milieu. Maar voor de doorsnee Guineeër zou het ook een enorme impact hebben. "Het is niet zo zwartwit", vertelt reportagemaker Simon Oeyen.

Het Autokerkhof van Europa, vanavond om 20.10 uur in een nieuwe aflevering van De Nomaden op Canvas.

Beluister het gesprek met Simon Oeyen in 'De Ochtend via Radio 1 Select.

Bron: vrtnws.be en 'De Ochtend'