Nieuwe Feiten
Wat is het geslacht van een merknaam?
ma 22 feb. - 1:56
Uit onderzoek en studies blijkt dat vrouwelijke merknamen meer kans maken om in de Top 100 van grootste merknamen terecht te komen. En als ze erin staan, staan ze hoger. “Het klopt wat ze zeggen" vertelt merkstrateeg Nicoline Spruijt.
In het onderzoek wordt uitgelegd wat nu een vrouwelijke merknaam is. Hoe bepaal je het geslacht? Wel, als het woord 2 of meer lettergrepen heeft en eindigt op een klinker, wordt de naam geclassificeerd als vrouwelijke naam. “Ik denk wel dat het erg genuanceerd is. Een merknaam is vaak het eerste wat je hoort, maar het is natuurlijk niet het unieke en alleen” vertelt Spruijt. “Vroeger was een merk een kenteken op een koe, vandaag is dat een hele leefwereld." Het imago van een merk bestaat niet alleen uit puur die naam. De kleur, vorm, lettertypes... die gebruikt worden, bepalen mee de mannelijke of vrouwelijke uitstraling.
In de lijst zitten ook zeker mannelijke namen in de top, zoals Amazon en Microsoft. Spruijt maakt hier nog eens duidelijk dat bedrijven niet per se een vrouwelijke merknaam moeten kiezen om de waarde in die lijst te verhogen. Er komt veel meer bij kijken. “Het is een hele leefwereld geworden.”
Maatschappelijk thema
Spruijt vertelt over de bespreekbaarheid van dit onderwerp. “10 jaar geleden zou dit onderzoek minder aandacht gekregen hebben.” Merken zijn een vorm van leiden. “Het feit dat vrouwelijk leiderschap aandacht krijgt, wil zeggen dat het een maatschappelijk thema is.” Dat vindt Spruijt heel goed. De naam zegt dus niet alles, maar het heeft wel een vrouwelijke of mannelijke connotatie.
Beluister het gesprek met Nicoline Spruijt via Radio 1 Select