Wat moet er gebeuren om Vlaamse wegen en kruispunten veiliger te maken voor fietsers?

20 februari 2018
In Oostakker, bij Gent, is gisteren een meisje van 16 omgekomen bij een verkeersongeval met een vrachtwagen. Het kruispunt waar het ongeval gebuerde staat al jaren bekend als een zwart punt. Plannen om de gevaarlijke situatie structureel op te lossen liggen al sinds 2003 op tafel, maar er gebeurde nog niets.

Het kruispunt staat al lange tijd bekend als gevaarlijk. "Al in 2002 stond het op de lijst van 800 zwarte punten", zei Vlaams volksvertegenwoordiger Björn Rzoska (Groen) gisteren in De Wereld Vandaag.

"De plannen zijn klaar en het geld ligt er", zegt het Agentschap Wegen en Verkeer, dat verantwoordelijk is voor dit bewuste kruispunt. "Maar het kruispunt sluit aan op enkele wegen die onder de verantwoordelijkheid van de stad Gent vallen. De heraanleg van die zijstraten moet aansluiten op ons ontwerp. Wij wachten dus op de stad Gent."

De Gentse schepen voor Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen) reageert: “Ik kan me niet voorstellen dat ze al 15 jaar wachten op ons fiat”.

In 2016 stelde huidig minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) een lijst op met zwarte punten die zouden worden aangepakt. En er werd ook meteen het nodige budget voor voorzien, maar aan de gevaarlijke situatie op dit bewuste kruispunt werd dus nog niets gedaan.

Professor-emeritus Willy Miermans zegt vandaag in De Morgen dat het nog lang zal duren om alle problematische kruispunten aan te pakken, maar dat enkele slimme maatregelen al veel problemen kunnen oplossen. “Wanneer een fietser enkele seconden eerder groen krijgt dan de auto’s, is de kans groter dat bestuurders de fietser hebben gezien. Dat kan meteen worden aangepast en kost niets.”

In 2013 stond Vlaanderen met 9,5 fietsdoden per miljoen inwoners op een beschamende eerste plaats in Europa, schreef De Standaard vorig jaar.


Beluister het gesprek met Wout Baert van Fietsberaad Vlaanderen:

Radio 1 Select