Touché
"Nu mijn broer en zus weg zijn, kijk ik anders naar mijn overgebleven familie. Ik besteed meer zorg aan die contacten."
zo 13 mrt. - 4:28
Op 15 maart mag theatermaker Josse De Pauw zeventig kaarsjes uitblazen. Een mooi getal, vindt hij zelf. Als muzikanten hem zouden omschrijven, zouden ze hem een muzikant noemen. Iets waar De Pauw erg trots op is: "Ik val goed samen met muziek, ook al ben ik geen muzikant. Ik speel geen instrument. Ik kan noten herkennen, maar geen partituur lezen. Maar toch heb ik muzikaliteit in mij. Ik kan gemakkelijk omgang vinden in jazz en klassieke muziek en kan me door middel van woorden nestelen in klassieke muziek."
Verlies
De Pauw verloor zijn broer op jonge leeftijd en ook de zus van De Pauw stierf gedurende de coronapandemie. "De dood van mijn broer, die tevens de jongste van de zes was, was voor ons heel bizar. Hij was in onze ogen de kleine, en dan gaat plots de kleinste eerst. Dat voelde heel onnatuurlijk. Hij was daarnaast de meest goedhartige van de familie, wat de schok des te groter maakte.”
“Mijn oudere zus is dan overleden tijdens de pandemie op tweeënzeventigjarige leeftijd, wat nog steeds vroeg genoeg was, maar dat gevoel was toch anders. Bij mijn jongste broer was het echt een schok. De dood van mijn zus kon ik beter relativeren”, vertelt De Pauw.
“Nu mijn broer en zus weg zijn, kijk ik anders naar mijn overgebleven familie. Ik besteed nu meer zorg aan die contacten dan vroeger. Ik zie het belang van die relaties nu veel meer. We gaan zo gemakkelijk ervan uit dat alles zo is en blijft, maar dat is niet zo", besluit De Pauw.
Luister naar het gesprek via Radio 1 Select of de podcast van 'Touché':
Dit zijn de onderwerpen die ter sprake kwamen:
THEATER
Josse speelt ‘Rhapsody’, samen met Frederik Neyrinck en LOD muziektheater.
BOEK
Josse bundelde zijn teksten in drie boeken: ‘Weg’, ‘Nog’ en ‘In open veld’.
Het lezen begon zowat met ‘Honderd Jaar Eenzaamheid’ van Gabriel García Márquez.
TEKST
Josse las een fragment voor uit ‘Iemand stelt de vraag’ van Remco Campert. (uit ‘Betere tijden’)
Verzet begint niet met grote woorden
maar met kleine daden
zoals storm met zacht geritsel in de tuin
of de kat die de kolder in z´n kop krijgt
zoals brede rivieren
met een kleine bron
verscholen in het woud
zoals een vuurzee
met dezelfde lucifer
die de sigaret aansteekt
zoals liefde met een blik
een aanraking iets dat je opvalt in een stem
jezelf een vraag stellen
daarmee begint verzet
en dan die vraag aan een ander stellen.
FILM
Josse was onder de indruk van de Taiwanese film ‘A sun’ van Mong-Hong Chung (Netflix).
KUNST
‘Le palais à quatre heures du matin’ van Alberto Giacometti ( MOMA New York) opende hem de ogen.
BOODSCHAP
"Ik denk dat we er goed aan zouden doen om de kleine liefde te bedrijven. Dat is eens een deur openhouden voor iemand, dag zeggen, een liedje zingen, vrolijk zijn en dat iemand dat ziet en beleeft. Dat alles een beetje gemakkelijker loopt."
MUZIEK
- Brel - Uit ‘Rhapsody’
- I never talk to strangers - Tom Waits & Bette Midler
- Roses in your room - Kevin Coyne
- Suite n°1 Op.72 (CANTO PRIMO) - Benjamin Britten (door Pieter Wispelwey)
- A-Ho in Jail (uit de Soundtrack van ‘A sun’ van Mong-Hong Chung) - Lin Sheng-Xiang
- Old folks boogie (uit Waiting for Columbus) - Little Feat
- Ces petits riens - Carla Bruni
- It’s so true - Spain
- Fleurette Africaine - Duke Ellington, Charles Mingus & Max Roach
- Kreutzersonate - Leoš Janáček (door Jerusalem Quartet)
Touché gemist? Abonneer je dan snel hier op de podcast
Een overzicht vind je terug in het Touché archief!