Wat raakt Koen Broucke?

28 maart 2021
©Sigrid Geldhof
Historicus en kunstenaar Koen Broucke was te gast in Touché. Als kind werd hij al gevoed met pianomuziek en waren musea zijn favoriete speeltuinen. Het maakte hem tot wie hij nu is. De kunstenaar die de geschiedenis gebruikt als voedingsbron.

Ook laaft hij zich graag aan de levens van kunstenaars zoals Franz Liszt, Egon Schiele en Paul Van Ostaijen. Die laatste zorgde ervoor dat hij een aantal jaren geleden verhuisde naar Waulsort, het Waalse dorpje aan de Maas, vlakbij de plek waar de Antwerpse dichter ziek en eenzaam het leven liet. Maar hoe moet het verder? Is Waulsort ooit het middelpunt van de wereld geweest? Schilderen, hoe doe je dat? En is hij bang om in de steek gelaten te worden?

Dit zijn de onderwerpen die ter sprake kwamen:

Bekijk het werk van Koen Broucke via zijn website Atelier Broucke

Het jaar van Paul Van Ostaijen

Broucke sprak over het multimediale project van deBuren, ‘Besmette stad’. 

Op vrijdag 2 april zit Culture Club live in het Letterenhuis naar aanleiding van de tentoonstelling ‘Boem Paukeslag. Bezette Stad 100!’ 

Klara maakte een podcastreeks over ‘De laatste reis van Paul Van Ostaijen’, naar Miavoye. 

Meer informatie over Paul Van Ostaijen en de recente vondst van een klankopname van zijn herbegrafenis vind je op de site van VRT.NWS

Boek

Broucke komt zelf voor in het boek ‘Kamer in Oostende’ van Koen Peeters. 

‘Vies minuscules’ (1984) of ‘Roemloze levens’ van Pierre Michon, heeft mee zijn leven en denken bepaald. 

Tekst

Broucke las een fragment van Maurice Gilliams voor. ‘Het verloren paradijs’ uit Oefentocht in het luchtledige (1937):

Wanneer het dienstmeisje in de kast bezig moest zijn, bleef ik nieuwsgierig
toekijken; uit een kan, uit een pot haalde zij onverwachts het balletje te
voorschijn. Door mijn eigen handen was het ineengefrommeld, geplet en
afgerond geworden; en welk een geheim verkenner van het onbekende was
dit simpel propje papier, waar niemand de schelmsche medeplichtigheid van
vermoeden kon, wanneer ik het gebruikte om er de ontoegankelijkste
verborgenheden mede te peilen. Heele nachten kon het liggen luisteren naar
het verschuiven van een deksel, naar een kleine krieuwelende spin of trippelende
muizepootjes. Voorzichtig prutste ik er aan om het zonder beschadiging open te
doen; ik herkende weer dadelijk het mysterievolle teeken dat ik er met potlood op
geschreven had. Binst de donkere uren dat ik boven in mijn bed warm te slapen
lag, was het briefje naar de krakende meubels blijven luisteren; men kon er niets
bijzonders aan veranderd vinden, en nochtans was het als geladen met
duizelingwekkende ervaringen, gelijk een schelp die ééns op de bodem van de
zee het wonderbaarlijkste heeft bijgewoond.

Film

‘Egon Schiele - Exzess und Bestrafung’ (1980) heeft Broucke een richting gegeven in bepaalde keuzes.

Kunst

Broucke heeft goede herinneringen aan Huis Sibelius, in Ainola (Finland). 

Boodschap

"Schoonheid is soelaas. De kunsten spelen een belangrijke rol en de overheden moeten zien hoe belangrijk het is dat wij als kunstenaars actief zijn. Dat zou ook op een billijke manier gedeeld moeten worden, niet overal gratis laten wegpikken op internet en sociale media. Het verdient een billijke vergoeding voor noodzakelijke geestelijke voeding."

Muziek

  • Mazurka in C major, [Op. 67 No. 3] (Chopin) - Patrick Cohen
  • Le Jardin féerique, uit de suite Ma mère l’Oye (Maurice Ravel) - Duo Crommelynck
  • Wear it like a crown - Rebekka Karijord
  • Auto parkissa - Zen Café
  • La Javanaise - Juliette Gréco
  • A day in the life - The Beatles
  • Les Jeux d’Eaux a la Villa d’Este uit Années de Pèlerinage (Franz Liszt) - Zoltan Kocsis
  • Mistake, Wait for me - Moby
  • My heart’s in the highlands (Arvo Pärt) - Else Torp en Christopher Bowers
  • Prayer and Despair (Gurdjieff) -Keith Jarrett

Abonneer je hier op de Touché-muzieklijst. 

Touché gemist? Abonneer je hier op de podcast 
Het hele overzicht vind je terug in het Touché archief! 

Of herbeluister de uitzending hieronder :

Lees ook: