Touché
Wat raakt Stephan Vanfleteren?
za 11 jan. - 11:00
De Duitse filmregisseur Wim Wenders is voor Stephan Vanfleteren de reden waarom hij doorgegaan is in fotografie. “Zijn film ‘Paris Texas’ heeft een enorme impact gehad op mij. Het was de eerste artistieke film die helemaal binnenkwam en die ik begreep.” Vanfleteren mocht Wenders fotograferen in Cannes, maar ironisch genoeg ging Vanfleteren zo op in het fotograferen dat hij Wenders vergat te vertellen hoe belangrijk ‘Paris Texas’ voor hem geweest is.
“Alles wat de Australische zanger Nick Cave maakt, raakt mij. Hoe rustiger hij wordt, hoe dichter ik bij hem kan komen.” Binnenkort staat Cave met ‘Conversations’ in de bozar in Brussel. Een voorbeeld van hoe kwetsbaar hij zich durft op te stellen, zegt Vanfleteren: “Hij had een mythe kunnen blijven, maar kiest ervoor om in gesprek te gaan met zijn publiek. Mensen mogen hem vragen stellen.” Het stimuleerde Vanfleteren om dezelfde openheid aan de dag te leggen in de teksten van zijn boek ‘Present’.
De fotografen voor wie hij bewondering heeft, zijn allemaal dood. “Niet dat ik ben blijven steken in oude fotografie, maar ik ben nu eenmaal wel een klassieke fotograaf. En dus heb ik veel voorbeelden uit de vorige eeuw.” Het eerste fotoboek dat Vanfleteren met eigen geld kocht, was ‘The American West’ van Richard Avedon. Hij voelt zich ook verwant met de Franse fotograaf Eugène Atget. Als jonge student fotografie raakte zijn werk over het Parijse straatleven hem. Andere voorbeelden zijn de Amerikaanse fotograaf Walker Evans en het Duitse fotografenkoppel Bernd en Hilla Becher.
Muziek in de uitzending
- GORKI - BESTE BILL
- ALAIN DELON ET DALIDA - PAROLES, PAROLES
- ELVIS PRESLEY - I JUST CAN'T HELP BELIEVIN'
- NICK CAVE AND THE BAD SEEDS - JESUS ALONE
- RY COODER - PARIS TEXAS
- KATE TEMPEST - PEOPLE´S FACES
- EDDIE VEDDER - SOCIETY
- JACQUES BREL - VOIR UN AMI PLEURER
- NOIR DÉSIR - LE VENT NOUS PORTERA
- WOODY GUTHRIE - HOBO'S LULLABY