Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

ontbreekwoordenboek

Radio 1 Sessies

album van de week

classic album van de week

De Wereld Vandaag

Wat is "scalping"? "Snoodaards die alles uit winkelrekken halen en met stevige winst te koop aanbieden"

do 16 dec. - 5:41

De vestiging van kledingketen Primark in Charleroi zou de jongste weken het doelwit zijn van scalping. Dat vertellen klanten aan de Franstalige nieuwszender RTL Info. Bij dit fenomeen kopen klanten bepaalde gegeerde goederen in grote hoeveelheden op om zo schaarste te creëren en ze vervolgens online aan een hogere prijs te verkopen.
Primark

Croque-monsieurmachines met het logo van Mickey Mouse op of knuffeldieren en kerstdecoratie in het thema van Disney: wie ze dezer dagen zoekt in de Primark van Charleroi komt van een kale reis thuis, zo moet blijken uit een reportage van de Franstalige nieuwszender RTLF Info. Volgens klanten die voor de camera getuigen, hebben andere klanten de bewuste (en gegeerde) producten massaal opgekocht om die online aan een hogere prijs te verkopen.

Scalping, zo heet het fenomeen. "Het komt erop neer dat je schaarste uitbuit door goederen waarvan geen nalevering mogelijk is, op te kopen en daarna met winst te gaan verkopen", legt professor retailmanagement Gino Van Ossel van de Vlerick Business School uit in 'De Wereld Vandaag'. 

"Dit klinkt abstract, maar een bekend voorbeeld zijn concerttickets. Als je denkt dat een concert zeker zal uitverkopen en je kan wat tickets bemachtigen, dan kan je die op de zwarte markt met winst verkopen. In ons land is die praktijk intussen wel illegaal."

Van PlayStation tot H&M

"De grootste golf die we recent nationaal en internationaal hebben meegemaakt, was vorig jaar met de lancering van de nieuwste versie van PlayStation. Daarrond was veel reclame gemaakt, maar door de coronacrisis liep de productie vertraging op. Telkens een aantal toestellen in de winkel lagen, had je mensen die daarin een handeltje zagen, ze opkochten en meteen online gooiden om ze met winst te verkopen."

Volgens Van Ossel kunnen verkopers scalping makkelijk voorkomen door het aantal stuks van een product per klant te beperken. "Dat gebeurt ook effectief, maar soms ook niet omdat verkopers precies op scalping speculeren. Het bekendste voorbeeld daarvan is H&M dat topontwerpers kledingcollecties liet ontwerpen die aan heel scherpe prijzen enkel in hun winkels lagen en dan nog niet eens in alle winkels."

"Telkens de bewuste winkels van H&M de deuren openden, stond een deel van de klanten aan te schuiven om mee te graaien wat ze konden om ze online door te verkopen. H&M kon dit tegengaan door de prijs te verhogen, maar dat deed het niet want voor hen was het een reclamestunt, een imagocampagne."

"H&M deed dit niet om mensen naar hun winkels te lokken want sowieso was alles na een half uurtje voorbij. H&M wou vooral duidelijk maken dat het hoogmodisch is (want topontwerpers werken met ons samen) en ook dat het spotgoedkoop is (want kijk naar die prijzen). Daarmee zette de keten natuurlijk de deur open voor scalping. In het begin van deze campagnes gebeurde het minder omdat het internet nog niet bestond, maar eenmaal sites als eBay er waren, ging het gemakkelijk."

Webshop

"Het geval van Primark in Charleroi is interessant omdat je geen scalping verwacht bij zo'n erg goedkope speler. Het is dan ook geen toeval dat het om producten van Disney gaat want dan verkoop je niet alleen die goederen, maar ook het merk. Daarnaast kan Primark die goederen niet meteen bijbestellen want die komen uit China of Vietnam en tegen dat die zijn aangekomen, is het Pasen. Ten slotte kan je ze evenmin op de webshop van Primark kopen, want die bestaat niet."

"Als consument in de buurt van Charleroi moet je nu al naar de winkel van Primark in Bergen of Luik rijden om diezelfde producten te vinden, maar dat heb je er doorgaans niet voor over. Het is de gedroomde kans voor de snoodaards die alles uit de winkelrekken in Charleroi hebben meegegrist."

Beluister het gesprek met Gino Van Ossel, professor Retailmanagement bij de Vlerick Business School, in 'De Wereld Vandaag' via Radio 1 Select. 

Bron: vrtnws.be en 'De Wereld Vandaag'

Luister ook: 

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet