Wat zijn de voordelen van winterbanden?

12 december 2017
Chaos alom op de weg gisteren. Het doet de discussie weer oplaaien: moeten winterbanden verplicht worden? Zou dat een verschil gemaakt hebben?

1. Wat zijn winterbanden en welke voordelen hebben ze?

Winterbanden zijn gemaakt uit een zachtere rubbersamenstelling en hebben een ander profiel. Daardoor hebben ze meer grip op de weg bij lagere temperaturen (onder 7 graden) en is de remweg korter is. Iets meer dan één op de drie Vlamingen rijdt ermee rond in de winter.

Dat winterbanden bij winterse omstandigheden de veiligheid vergroten, daar zijn mobiliteitsorganisaties het over eens. "We zijn als VAB overtuigd van de voordelen van winterbanden. Zeker bij sneeuw is de remweg dubbel zo lang met zomerbanden als met winterbanden", zegt woordvoerster Joni Junes.

Een risico is wel dat bestuurders met winterbanden sneller gaan rijden omdat ze zich veiliger voelen, waardoor de voordelen weer teniet worden gedaan. Volgens het BIVV is het bij winterse omstandigheden essentieel om de snelheid te verminderen en voldoende afstand te houden, ongeacht van het bandentype.

2. Zijn er minder ongevallen met winterbanden?

Wat betreft ongevallen met blikschade is dat zeker het geval, zegggen Touring en VAB. "Zeker met zomerbanden is het in deze omstandigheden moeilijk om tijdig te stoppen als er iets onverwacht gebeurt", zegt Junes.

Een studie van het BIVV studie kwam in 2013 tot de conclusie dat winterbanden wel nuttig zijn bij extreem weer, maar dat ze slechts een beperkte invloed hebben op het aantal letselongevallen, ongevallen met gewonden. Ongevallen op een besneeuwd wegdek, kunnen overigens ook niet enkel aan de banden toegeschreven worden, luidde het.

Bij sneeuwval gaan bestuurder sowieso trager rijden, wat positief is voor de veiligheid en leidt tot minder zware ongevallen.

3. Is een algemene verplichting een goed idee?

Volgens mobiliteitsorganisaties VAB en Touring niet. Zij vinden dat mensen moeten kunnen kiezen of het voor hen de moeite waard is. "Er zijn gewoon niet genoeg sneeuwdagen in ons land en er moet ook de mogelijkheid zijn voor mensen om de wagen te laten staan in bepaalde omstandigheden", zegt Junes.

Zij wijst bijvoorbeeld naar tweede wagens in een gezin of mensen die bij fel winterweer het openbaar vervoer kunnen nemen of thuis kunnen werken. Die mensen verplichten om te investesteren in winterbanden zou overbodig zijn, luidt het. Dat is ook de lijn van de federale regering.

Junes vindt het wel een goed idee om bij winterse omstandigheden bestuurders met zomerbanden te wijzen op de risico's en zoveel mogelijk aan te raden om niet de weg op te gaan. 

4. Had een verplichting gisteren een verschil gemaakt?

"We zagen gisteren dat bestuurders problemen hadden om hellingen of bruggen op te geraken. Winterbanden zorgen voor een betere grip, dus daar had het wel kunnen helpen", zegt Junes. "Maar er zouden sowieso zware files gestaan hebben. Wij Belgen zijn niet gewoon om in dat soort omstandigheden te rijden. Het had iets kunnen helpen, maar de files zeker niet kunnen vermijden."

Er werden gisteren ook heel wat problemen veroorzaakt door vrachtwagens die in schaar stonden aan op- en afritten of bruggen en tunnels blokkeerden. Maar meer dan 90 procent van die vrachtwagens zijn al uitgerust met winterbanden en andere veiligheidsystemen. Dat kan niet voorkomen dat ze in de problemen kunnen geraken. Ook de bussen van De Lijn zijn uitgerust met speciale banden die meer grip hebben.

Vrachtwagens bij extreem weer gewoon van de weg halen, vindt minister van Mobiliteit François Bellot (MR) een brug te ver. Hij wil het inhaalverbod op snelwegen bij neerslag wel strenger doen naleven.

Bron: vrtnws.be

Ook Hautekiet ging dieper op het onderwerp in, en dat zorgde voor heel wat controverse:

Lees ook: