"We hebben ervoor gezorgd dat klachten over De Lijn nu bij De Lijn terecht komen"

24 oktober 2019
VRT
“Vlaamse ombudsman betaalt Google om zich te verstoppen voor klachten over De Lijn”, schrijven verschillende kranten vandaag. Maar dat is volgens de ombudsman zelf een broodjeaapverhaal.

“Ik krijg heel veel klachten over De Lijn, dus ik ken het onderwerp ondertussen goed”, zegt Vlaams ombudsman Bart Weekers in Byloo.

“De nieuwe klachten voegen niet veel toe aan de analyse die we gemaakt hebben op basis van de vele klachten die we al beluisterd hebben.”

“Het is niet zo dat ik Google betaal om onvindbaar te worden. We hebben er wel voor gezorgd dat wie nu googelt naar ‘De Lijn’ en ‘klacht’ op het juiste formulier terechtkomt, op de site van De Lijn.”

Ik heb bij Google geregeld dat ik niet meer in de weg loop.

“Een advertentie via Google is een heel nuttige advertentie”, vertelt Weekers. Vaak is het zo dat als je bijvoorbeeld googelt naar ‘klacht’ en ‘onderwijs’, je dan bij commerciële aanbieders terechtkomt. Daarom heb ik besloten om het woord klacht naar mij toe te trekken. Zo komen mensen bij objectieve informatie terecht.”

“Natuurlijk wil ik niet te veel klachten waar ik geen zaken mee heb naar mij toe trekken. Daarom heb ik bijvoorbeeld ‘Antwerpen’ en ‘Gent’ als negatieve woorden aan mijn advertentie toegevoegd. Wie zoekt naar die termen, komt niet bij mij terecht maar bij de ombudsdiensten van Gent en Antwerpen”.

“Ik heb ook besloten om van ‘De Lijn’ een negatieve term te maken, niet om mij te verstoppen, maar om mensen rechtstreeks met De Lijn in contact te brengen.”

“We zorgen elk jaar voor 10.000 oplossingen. Die bereik je niet door je te verstoppen, maar net door heel zichtbaar te zijn”, besluit Weekers.

Lees ook:

Radio 1 Select