“We moeten voor elke leerling een individueel traject uittekenen”

17 april 2020
Volgens onderwijsexpert Dirk Van Damme zijn een toets om de schade op te meten en individuele trajecten dé manier om onze scholen opnieuw op gang te laten komen. Maar hoe moet ons onderwijs er dan uitzien? En hoe groot zal de schade zijn?

“We moeten goed meten welke leerachterstand er is en voor elke leerling een individueel traject uittekenen. Dat is heel arbeidsintensief, maar heel noodzakelijk”, zegt Dirk Van Damme, onderwijsexpert bij OESO in ‘De Ochtend’.

“Sommige leerlingen hebben niet veel last gehad van het afstandsonderwijs. Ze krijgen voldoende ondersteuning thuis en hebben de juiste infrastructuur om mee te werken. Maar er moet extra aandacht gegeven worden aan leerlingen die dat niet hebben en dat kan alleen als je goed meet welke leerachterstand er precies ontstaan is.”

Voor elke leerling een traject

In België heeft iedereen leerplicht, maar het is niet nodig om fysiek aanwezig op school te zijn. Volgens Van Damme moeten we gebruik maken van die situatie. “De meeste landen gaan voor een combinatie van contactonderwijs en afstandsonderwijs, en dat vind ik heel verstandig.”

“Voor elke groep leerlingen moet een traject uitgewerkt worden waarbij je afstandsonderwijs combineert met face-to-face education, aangevuld met compenserende activiteiten op het einde van het schooljaar of zomerklassen in de vakantie.Voor leerkrachten zal dat wel wat werk met zich meebrengen, maar eigenlijk moeten ze wel die verantwoordelijkheid nemen.”

Voor leerkrachten zal dit werk met zich meebrengen, maar eigenlijk moeten ze die verantwoordelijkheid nemen

Hoe meet je de leerachterstand?

Leerkrachten hebben hun leerlingen al even niet gezien. Hoe kunnen we precies die achterstand meten? “We kunnen de leerlingen een formatieve toets geven. Die staat niet op punten, maar meet hoe ver leerlingen staan en op welke vlakken er bijgespijkerd moet worden. Met de resultaten van die test kunnen we aan de heropstarting van de scholen beginnen”, stelt Van Damme voor.

Er is nood aan een flexibel aanbod dat een grote leerwinst boekt op korte termijn

“We moeten een beetje differentiëren en flexibiliseren, in plaats van te denken dat we het onderwijs kunnen reorganiseren op korte termijn. Er is nood aan een flexibel aanbod dat een grote leerwinst boekt op korte termijn.

Kwaliteit van het onderwijs

De laatste onderzoeken over de kwaliteit van ons onderwijs waren niet zo positief. Zal de schade door corona nog groter zijn? “Het duurt nog even voor de volgende bevraging eraan komt. Ik denk dat de schade groter zal worden wanneer we in het volgende schooljaar ook nog met tijdelijke lockdowns geconfronteerd worden. Die kans zit er volgens experten echt wel in.”

Ik denk dat de schade groter zal worden wanneer we in het volgende schooljaar ook nog met tijdelijke lockdowns geconfronteerd worden

“Ik verwacht niet dat het niveau naar beneden zal gaan, maar wel dat de verschillen tussen sterke en zwakke leerlingen groter zal worden. De leerlingen die het moeilijk hebben op school, hebben het nog veel moeilijker met afstandsonderwijs, en daar moet dus eigenlijk wel extra aandacht naartoe gaan.

De leerlingen die het moeilijk hebben op school, hebben het nog veel moeilijker met afstandsonderwijs

We moeten al te grote verschillen vermijden. Leerlingen die sterk zijn en thuis een goede ondersteuning krijgen zullen niet veel schade oplopen, maar aan de onderkant is dat wel degelijk het geval.

Beluister het volledige gesprek met Dirk Van Damme:

 

Lees ook:

Radio 1 Select