“We mogen Ume zeggen”

22 oktober 2020
© Radio 1
De naam Shigeru Umebayashi doet misschien niet meteen een belletje bij je rinkelen. Maar als we vertellen dat hij de componist is van films zoals ‘House of the flying daggers’, ‘In the mood for love’ en ‘2046’ dan ben je ongetwijfeld wel mee. Annelies Moons en Dirk Brossé, muzikale collega en een goede vriend van de componist, mochten meekijken in zijn brein voor de podcast ‘Soundtrack Maestro’.

Shigeru Umebayashi is een van de meest vooraanstaande Japanse filmmuziekcomponisten. Nochtans zag zijn toekomst er aanvankelijk helemaal anders uit: hij vertoefde liever in de wereld van de popmuziek en speelde in de band ‘Ex’.

(Lees verder onder de video van ‘Ex’)

Toen de band stopte, begon Umebayashi aan zijn tweede leven: dat van filmcomponist. Geen evidente keuze als je weet dat hij geen klassieke opleiding genoten heeft. “Hij is een self made man” vertelt Dirk Brossé die hem leerde kennen op het Film Fest Gent, waar hij muziekdirecteur is van de World Soundtrack Awards. “We zijn professioneel bevriend, maar ondertussen hebben we ook een vriendschapsband opgebouwd.”

Vandaar dus dat Dirk Brossé, en ook Annelies Moons, hem als ‘Ume’ mogen aanspreken.

Westerse versus Aziatische instrumenten

Ume(bayashi) werkt voor zijn filmmuziek niet altijd volgens het zelfde stramien, zo blijkt uit de podcast. De ene keer vertrekt hij van het script, de andere keer krijgt hij al concrete beelden voorgeschoteld. De ene keer kiest hij voor Westerse instrumenten en Westerse tonaliteit. De andere keer klinkt zijn muziek heel Aziatisch.

“’Yumeji’s theme ‘uit ‘In the mood for love’ is bijvoorbeeld een westers klassiek walsje, geschreven in do mineur, een westerse toonaard.” 

(lees verder onder 'Yumeji’s theme' uit 'In the mood for love') 

Daarnaast gebruikt hij een heel arsenaal aan etnische instrumenten, zoals de Japanse percussie. Of hij gebruikt enkel de zwarte toetsen op de piano. En er is natuurlijk de Erhu-viool, “een snaarinstrument waarvan de klank echt huilt.” Het instrument heeft een weemoed die je niet kan nabootsen met een klassieke viool.

(Lees verder onder de Erhu-viool uit 'House of the flying daggers')

Beluister de podcast

Meer weten? Beluister dan de podcast ‘Soundtrack Maestro’. Shigeru Umebayashi vertelt daar bijvoorbeeld ook welke grote films er momenteel op de planning staan, en waarom hij ook een voorliefde heeft voor het componeren van muziek voor videogames.

Zet je neer. Luister. En vooral: geniet van de muziek.

Lijst van artikels

Lees ook:

Radio 1 Select