Interne Keuken
"We zijn onze privacy helemaal nog niet kwijt"
za 23 nov. - 6:56
Hij vertrouwt het niet. En hij begrijpt alsmaar minder de naïviteit waarmee we onze privacy te grabbel gooien. Ooit loopt dat mis, voorspelt hij.
Retoriek van 'ik-heb-niets-te-verbergen'
Het 'ik-heb-niets-te-verbergen-argument' telt niet. Iedereen heeft iets te verbergen. Als je nu 'ik niet' zegt, is mijn volgende vraag hoeveel je verdient, voor wie je hebt gestemd en met wie je het laatst seks hebt gehad. Het zou me verbazen dat je op die vragen wil antwoorden. Wie niets te verbergen heeft, heeft geen leven. "Die retoriek van ik-heb-niets-te-verbergen, is gewoon irrelevant. Als je vandaag lid bent van de nieuwe kerk, N-VA of PVDA dan zal niemand daar echt om geven. Het wordt algemeen aanvaard. Maar is dat binnen vijf of tien jaar nog steeds zo? Dat argument houdt rekening met een status quo en da's een illusie. Geen enkel organisme, geen enkele overheid of democratie is ooit status quo want alles evolueert", zegt Matthias Dobbelaere-Welvaert in Interne Keuken.
Het is niet te voorspellen wat in de toekomst crimineel zal zijn. Een voorbeeld: in de jaren zeventig kon je vrijuit over pedofilie praten. Daar denken we vandaag enigszins anders over. Het is niet ondenkbaar dat dieren slachten en opeten ooit crimineel zal zijn. Ja, lach maar, daar op de laatste rij. Je zal dan maar bekend staan als fervent carnivoor.
"Ik denk dat privacy heel veel mensen nog bezighoudt, maar dat ze niet goed begrijpen waarover het eigenlijk gaat. Veel mensen denken bijvoorbeeld dat privacy gelijkstaat aan de GDPR-wetgeving. Privacy is echter veel meer dan een juridisch begrip. Het is een kern, een deel van ons", vertelt Dobbelaere-Welvaert.
Privacy draait om controle, om keuze
"We zijn onze privacy helemaal nog niet kwijt, we geven het wel geleidelijk aan onachtzaam af. Alles wat door de overheid of bedrijven wordt ingevoerd, kunnen we terugdraaien. Privacy draait om controle, om keuze."
"Er bestaat wel zoiets als een privacy paradox. Wij vinden privacy allemaal heel belangrijk. Maar als er een gratis voordeel te krijgen is, dan vervalt dat argument heel snel. We zijn dan heel snel geneigd om een stuk privacy in te leveren voor een voordeel of korting. Bijvoorbeeld: de supermarktketen Carrefour die 15% korting biedt wanneer je hen je persoonlijke vingerafdruk afgeeft."