"We zullen de komende jaren bewuster moeten kopen en minder weggooien. De tijd van consumeren is voorbij."

30 maart 2022
© Adrien Delforge (Unsplash)
Verschillende supermarkten merken dat klanten hun koopgedrag aanpassen, nu het leven alsmaar duurder wordt. Vooral de goedkope huismerken en promo's doen het goed. "We zullen de komende jaren bewuster moeten kopen en minder weggooien", zegt retailspecialist Jorg Snoeck in 'De Wereld Vandaag'.

Beluister het gesprek met retailspecialist Jorg Snoeck in 'De Wereld Vandaag' via Radio 1 Select

Het leven blijft nog altijd duurder worden. De voorbije maand is de inflatie opnieuw gestegen tot 8,3 procent. Dat is het hoogste cijfer sinds maart 1983. De dure energieprijzen spelen daarin een grote rol, maar ook voeding is fors duurder geworden. Voor voeding betaal je nu 4,6 procent meer dan een jaar geleden.

Vooral olie en vetten, melk, kaas en eieren, brood en granen en vis en zeevruchten zijn een pak duurder geworden.

"Bedrijven rekenen niet alleen de dure energiekosten en dure grondstoffen door in hun prijzen, maar ook de hogere loonkosten", zegt journalist Steven Rombaut. "Die zijn dan weer het gevolg van een eerdere inflatie."

"Denk aan het feit dat de lonen van veel werknemers opgetrokken zijn de voorbije maanden als gevolg van de automatische indexering. En die kosten gaan bedrijven alsmaar vaker doorrekenen in hun eindprijzen."

Een logisch gevolg is dat mensen hun koopgedrag aanpassen. En dat zien de supermarkten nu duidelijk gebeuren. "Grote promoties, zoals 1 plus 1 gratis, en min 50 procent, die zijn zeer succesvol", zegt Roel Dekelver van Delhaize. "Ook de verkoop van huismerkproducten zien we de laatste maanden gestaag stijgen met pieken tot 10 procent."

Eenzelfde beeld bij Carrefour en Albert Heijn. Bij die laatste is de verkoop van huismerken met 16 procent gestegen. Ook zouden meer mensen zoeken naar recepten voor goedkope maaltijden. Aldi zegt dat vooral jongeren voor huismerken kiezen. Bij Colruyt zien ze voorlopig geen opvallende veranderingen in koopgedrag.

"De supermarkt wordt duurder en dat zal niet meer veranderen"

Volgens retailspecialist Jorg Snoeck worden de hoge prijzen niet alleen veroorzaakt door de hoge inflatie, maar ook door de wereldbevolking die maar blijft groeien. "Tegen 2050 hebben we 50 procent meer productie nodig om de mensen in de wereld te voeden. Maar we hebben niet meer landbouwgronden. We moeten dus bewuster gaan kopen. De tijd van consumeren is voorbij, we moeten consuminderen."

Volgens Snoeck zullen mensen vooral besparen op reizen en modeproducten. "Men gaat enkel kopen wat men nodig heeft, niet meer wat men graag ziet. We gaan ook spaarzamer moeten zijn met voeding en minder weggooien. Een weekmenu maken kan bijvoorbeeld helpen."

Beluister het gesprek met retailexpert Jorg Snoeck in 'De Wereld Vandaag' via Radio 1 Select

Bron: vrtnws.be en 'De Wereld Vandaag'

Luister ook