Welke auto is de properste voor het milieu? "De verschillen zijn klein en diesel is zeker niet de slechtste"

10 januari 2020
Stel: je wil een nieuwe auto kopen en je wil zo veel mogelijk rekening houden met propere lucht. Welke auto kies je dan? Wij zetten een elektrische, een auto op waterstof, een diesel, een benzine en een auto op aardgas (CNG) op een rij en zochten het uit. De resultaten zijn verbazend.

Eerst even duidelijk maken wat een milieuvriendelijke auto is. Het milieu, dat is luchtvervuiling: fijnstof en stikstofoxiden bijvoorbeeld, die onder meer uit de uitlaat komen. Stikstofdioxide is vooral schadelijk voor de luchtwegen, van fijnstof kunnen we kanker krijgen.

Milieu op autovlak is dus iets anders dan het klimaat. Klimaat heeft te maken met broeikasgassen, zoals bijvoorbeeld CO2. Hoe meer CO2 in de lucht, hoe sterker de opwarming. CO2 heeft rechtstreeks te maken met het verbruik van fossiele brandstoffen. Hoe meer je verbruikt, hoe meer CO2 er de lucht in gaat.

VRT NWS deed een uitgebreide literatuurstudie, lazen meerdere testrapporten van onder meer onze keuringsinstanties en gingen te rade bij drie academici: Sebastian Verhelst (UGent), Marc Pecqueur (Thomas More, KU Leuven) en Maarten Messagie (VUB).

Daarnaast deden ze ook nog zelf een praktijktest, met apparatuur van Testo, een Duits bedrijf dat gespecialiseerd is in het meten van allerlei gassen. Testo is ook een van de kandidaten om nieuwe meettoestellen te leveren voor de nieuwe fijnstofmetingen van onze autokeuringscentra.

Fijnstof

Auto's met verbrandingsmotoren spuwen nogal wat ongezonde zaken de lucht in, onder meer fijnstof. Vooral de diesels hebben daar een slechte reputatie. Maar volgens meerdere studies zouden moderne diesels het heel wat beter doen, en die slechte reputatie absoluut niet meer verdienen.

Op vlak van fijnstof is de diesel de beste van de drie

Wij namen de proef op de som en testten het fijnstof in de uitlaat van zowel een diesel, een benzine als een auto op CNG. En de resultaten waren verrassend: de diesel was de beste van de drie. Hij stootte 1.500 deeltjes per cm³ uit. Dat waren er maar liefst 2.500 minder dan in de omgevingslucht, die 4.000 deeltjes bevatte. De uitstoot van de diesel was dus zuiverder dan de omgevingslucht. Maar hij voegde er natuurlijk wel 1.500 deeltjes aan toe.

De CNG bleek verrassend iets meer deeltjes uit te stoten dan de diesel: 5.000 per cm³. En bij de benzine was het verschil nog groter: die produceerde maar liefst 15.000 deeltjes per cm³.

De test illustreerde alvast wat we al eerder bij verschillende autotechnici en keuringsinstanties hadden opgevangen: dat ze verrast waren hoe weinig sommige diesels wel uitstootten. Zelfs minder dan auto's op aardgas of CNG, die algemeen worden beschouwd als heel proper.

Stikstofdioxide

Ook op het vlak van stikstofoxiden zijn diesel, benzine en auto's op CNG veel properder geworden.

Verbrandingsmotoren vandaag hebben zoveel technologie aan boord dat de uitlaat niet meteen nog het probleem is

"Moderne dieselmotoren hebben AdBlue en die elimineren eigenlijk totaal de stikstofoxiden." AdBlue is de merknaam van een chemische stof die je apart moet tanken en die automatisch ingespoten wordt als je motor draait.

"Benzinemotoren hebben een katalysator en ook gasmotoren hebben dat. Dus ook stikstofoxides zijn niet direct nog een probleem," zegt Pequeur. "Verbrandingsmotoren vandaag hebben zoveel technologie aan boord dat de uitlaat niet meteen nog het probleem is."

Elektrisch niet helemaal onschuldig

Elektrische voertuigen werden niet in de test opgenomen, want zij stoten helemaal niets uit. Toch zijn ze niet helemaal onschuldig.

Er is slijtage van de banden en de remmen, en dat veroorzaakt ook fijn stof. De auto’s zijn ook zwaarder dan die op benzine, diesel of aardgas, waardoor er meer slijtage komt te zitten op de banden en er meer fijnstof uitgestoten wordt.

Conclusie

Voor het milieu kies je best een kleine, lichte, elektrische auto. En diesels zijn ook niet zo slecht, misschien zelfs beter dan benzine of aardgas.

Beluister het volledige gesprek met Luc Pauwels:

 

Lees ook: