Werk je salade af met eieren!

9 juni 2015
Werk je salade af met een gekookt eitje of twee drie. Of liever nog: met roerei.

Dat is geen suggestie uit een kookboek met nieuwe, spannende salades voor een lange hete zomer, maar een wetenschappelijk advies dat zopas gepubliceerd werd in het hoog aangeschreven vakblad American Journal of Clinical Nutrition.

Je dacht dat eitjes te mijden cholesterolbommetjes zijn? Dat je best het eigeel achterwege laat als je een omeletje bakt? Onderzoekers van de Purdue-universiteit (West Lafayette, Indiana) hebben vastgesteld dat eieren de voedingswaarde van rauwe groenten een flinke boost geven.

De opname van carotenoïden - de roodoranje en gele kleurstof in veel groenten en fruit - bleek 3 à 8 keer hoger bij proefpersonen die salade met drie eieren naar binnen werkten dan bij diegenen die eiervrije salade hadden gegeten.

En het geval wil dat carotenoïden als bèta-caroteen (worteltjes...), zeaxanthine (mais, eigeel, appelsien...), luteïne (broccoli, spinazie, eieren ... ) en lycopeen (tomaat, paprika...) krachtige anti-oxidanten zijn die schadelijke 'vrije radicalen' neutraliseren.

Benieuwd of onze favoriet voedingsdeskundige ook van a tikkeneike in the morning houdt.