Wespen hebben een imagoprobleem

21 september 2018
De zomer loopt op z’n einde, en ook dit keer zijn we massaal agressief geweest tegen wespen. Slaan, vangen, pletten onder een glas… Neen, wespen zijn niet bepaald populair.

Dat werd onlangs ook bevestigd door wetenschappelijk onderzoek. Een studie van de University College of Londen bevroeg 750 mensen in 46 landen. Wat bleek? Mensen associëren het woord ‘bij’ met positieve woorden als ‘honing’ en ‘gezoem’, bij wespen hebben mensen veel negatievere bijgedachten, zoals ‘angel’, ‘pijn’ of ‘vervelend’. Wespen hebben dus een knoert van een imagoprobleem.

Bel niet meteen de brandweer als je een wespennest ziet

Dat bevestigt Joeri Cortens van Natuurpunt. “De meeste mensen gooien alles op een hoop. Het verschil tussen een bij en een wesp is énkel dat die eerste vegetarisch is. En binnen de vele honderden wespensoorten zijn er dan ook nog maar een tiental die soms vervelend kunnen doen. Zij bezoedelen het imago van de hele wespenwereld en dat is onterecht.”

Cortens vindt dat we veel te negatief doen over wespen. “Ze jagen op een pak dieren, en zijn zo de regulatoren van de insectenwereld. Ze houden mogelijke plagen in bedwang. Zowel in particuliere tuinen als in de landbouw zorgen ze ervoor dat een soort niet té dominant worden. Ze ruimen ook kadavers op, en bestuiven bloemen."

“Bel dus niet meteen de brandweer als je een wespennest ziet”, aldus Cortens. “Probeer er samen mee te leven, grijp niet onmiddellijk naar die spuitbus.” Als je na dit pleidooi zelfs gewoon fan van wespen werd, zet dan rottend fruit voor hen klaar om zich extra welkom te doen voelen.

Herbeluister het fragment

Lees ook