Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

ontbreekwoordenboek

Radio 1 Sessies

album van de week

classic album van de week

De Wereld Vandaag

West-Vlamingen hebben zwaardere voet en rijden minder gedisciplineerd

vr 31 jan. - 7:38

West-Vlamingen blijken relatief vaker te snel te rijden en gedragen zich ook vaker minder gedisciplineerd in het verkeer. Dat blijkt uit een analyse van de oorzaken van dodelijke ongevallen in de provincie, op vraag van provinciegouverneur Carl De Caluwé. Die wil meer sensibiliseren en pleit voor een betere verkeersinfrastructuur en strengere regels.
Foto: West-Vlaanderen

Uit de studie blijkt dat West-Vlamingen slechter scoren op het vlak van snelheid in vergelijking met de rest van Vlaanderen: bij 34 procent van de dodelijke ongevallen speelt onaangepaste snelheid een belangrijke rol. Zo'n 72 procent van de dodelijke ongevallen gebeurde op een recht stuk weg en daarbij liggen in de meeste gevallen overdreven snelheid en alcohol aan de basis. Ook het niet dragen van een gordel blijft een groot probleem: 14 procent van de slachtoffers droeg geen gordel.

Ik dacht dat het te maken had met het enorme kusttoerisme, maar we zien dat het vooral de West-Vlamingen zelf zijn

West-Vlamingen rijden gemiddeld ook sneller binnen de bebouwde kom:  24 procent van de dodelijke ongevallen gebeurde binnen de bebouwde kom.

In de zomermaanden was er een piek in het aantal dodelijke ongevallen. "Ik dacht dat het te maken had met het enorme kusttoerisme, maar we zien dat het vooral de West-Vlamingen zelf zijn", zegt gouverneur Carl Decaluwé. "We hadden ook gedacht dat de autosnelwegen gingen meespelen omwille van het kusttoerisme, maar dat blijkt totaal niet correct te zijn: het is vooral op gewestwegen en gemeentewegen en in de bebouwde kom dat we slecht scoren."

Een ander groot probleem is het aantal ongevallen met fietsers boven 70 jaar

Decaluwé geeft toe dat er aanpassingen aan de verkeersinfrastructuur nodig zijn. Zo zijn er te veel rechte stukken op de gewestwegen die uitnodigen tot snel rijden.

"Een ander groot probleem is het aantal ongevallen met fietsers boven 70 jaar. Deze categorie gebruikt vaak een elektrische fiets maar is steeds minder op de hoogte van de wegcode. Met zo'n hoge snelheid kan dat zeer gevaarlijk zijn", zegt Decaluwé. Hij pleit daarom om de fietshelm verplicht te maken.

Ook het fabeltje van de nachtelijke ongelukken en de weekendongevallen blijkt niet helemaal te kloppen, want 77 procent van de dodelijke ongevallen gebeurde overdag en 67 procent op een werkdag.

Bron: VRT NWS en De Wereld Vandaag

Beluister het volledige gesprek met Carl Decaluwé:

Lees ook:

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet