"Wie groen wil zijn die leest een papieren krant"

13 september 2016
Papier heeft geen al te best imago. Bomen moeten ervoor sneuvelen, en de doorsnee mens verspilt dat het een lieve lust is. Mirrijn Pluim, marketing manager bij Antalis, ziet nochtans ook veel voordeel in papier, en schreef er een controversiële blog over: “Wie groen wil zijn die leest een papieren krant”. Maar is dat zo?

“Niet kranten maar soja- en veeteelt slopen het regenwoud. Dat digitale communicatie duurzaam is, is een fabeltje” schreef Mirrijn Pluim, enkele dagen geleden op marketingtribune.nl. Meer nog:

Bij het verzenden van een elektronische factuur wordt evenveel CO₂ (242 gram) uitgestoten als bij de productie en verzending van 15 papieren facturen.

Heeft Mirrijn Pluim een punt? Jan Hautekiet legde de kwestie voor aan Eric Goubin (specialist overheidcommunicatie). Die was iets genuanceerder. Maar hij wijst er wel op dat een tablet of computer niet zo duurzaam is als we wel denken:

“Wat milieuvriendelijkheid betreft klopt het dat drukwerken veel bomen kosten” zegt Goubin. “Maar aan de andere kant maakt men ook werk van recycleren van papier, en gebruikt men inkten die ‘vegetaal’ gemaakt zijn”.

Maar ook digitale media hebben hun nadelen. Zo moeten er niet alleen toestellen geproduceerd worden, maar is er ook veel elektriciteit nodig. “De grootste behoefte van mijn studenten, dat zijn stopcontacten”

 

Ook duurzaam communiceren

Goubin benadrukt ook nog dat het begrip “duurzaam communiceren” twee aspecten omvat: het betekent dat je milieuvriendelijk moet communiceren, maar óók dat je mensvriendelijk moet communiceren.

Mensen voelen zich niet goed wanneer er een overload aan informatie is. Dat heb je vooral in de digitale industrie, en minder op het vlak van drukwerk. Het is nog zoeken naar een goed evenwicht.

Radio 1 Select