De bende van Annemie
Wie wordt later leider: dominante of intelligente kinderen?
wo 17 mei - 10:17
Bart De Wever viel als kind niet echt op, zegt zijn lagere schooljuf Lieve. Hij was geen haantje de voorste en niet dominant. Wel kon hij de groep boeien met humoristische opmerkingen en boeiende verhalen over het oude Rome.
Niet ongewoon, zegt professor persoonlijkheidspsychologie, Barbara De Clercq. Het is een misverstand dat dominante kinderen later charismatische leiders worden. Het zijn eerder de creatieve leergierige en intelligente kinderen die meer kans maken om leider te worden. Vaak hebben ze ook ontwikkelde sociale vaardigheden. Ze voelen goed aan wat andere kinderen bezighoudt en komen met creatieve oplossingen die indruk maken.
Wel is er nog een ander leiderstype, stipt De Clercq aan. En dat is de wat donkere, manipulatieve leider. Vaak zie je hem terug als ‘slang in kostuum’-baas in een bedrijf. Hij ziet er goed uit en lijkt charmant, maar manipuleert voortdurend. Dat type zie je ook al terug in de kindertijd. Vaak liegen ze, zijn ze bijzonder opportunistische en proberen ze andere kinderen voor hun eigen kar te spannen.
Kinderen krijgen vandaag meer dan vroeger de kans om hun leiderschapskwaliteiten te ontwikkelen. Er zijn veel meer activerende werkvormen en kinderen leren samen in iets maken in groepsvorm. Zelf kan je je kind ook helpen door het zelf oplossingen te laten zoeken bij problemen en te leren luisteren naar anderen. Leiderschapsopleidingen zijn zinvol, besluit De Clercq, maar versterken eigenlijk vooral de leiderschapskwaliteiten van mensen die dat van nature al hebben.