"Wij bieden geen taakgerichte, maar vraaggerichte zorg aan onze bewoners"

26 februari 2019
Het startte als een proefproject maar de manier waarop er in woonzorgcentrum Het Zuiderlicht in Gent wordt gewerkt, is een schot in de roos. Helaas is dat nog niet in elk woonzorgcentrum het geval.

"Je hebt bewoners die om 7 uur willen ontbijten en je hebt anderen die dat pas om 9u30 willen. Daarom hebben wij gekozen om onze werkwijze aan te passen aan de vraag van de bewoners en dat zonder dat we meer personeel in dienst nemen dan in andere OCMW's. We werken dus niet meer taakgericht, maar vraaggericht." Aan het woord is Steve Sercu, directeur van woonzorgcentrum Zuiderlicht in Mariakerke (Gent).

Intekenen voor zelfde model

Zuiderlicht was een proefproject waarbij werd getest of er op een andere manier voor de bewoners kon worden gezorgd en nu het succes is bewezen, kunnen ook andere woonzorgcentra intekenen om het model van Zuiderlicht toe te passen in hun centrum. Minister van Welzijn Jo Vandeurzen reikt daar 1 miljoen euro voor uit en woonzorgcentra die mee willen doen, worden dan vier jaar lang begeleid in het omvormen van hun begeleiding en zorg.

Hoe is het mogelijk?

Hoe kan het dat WZC Zuiderlicht er in slaagt om op deze manier te werken? "Het OCMW van Gent zet sowieso meer medewerkers in dan de minimumbezetting die vereist wordt", geeft Steve Sercu toe. "Maar dat doen ze in alle woonzorgcentra in Gent, net om kwalitatief en innoverend te kunnen werken." 

Maar zorgt dat dan niet voor chaos als iedereen op een ander uur wil eten? "Voor alle mensen die hier komen solliciteren hebben we een vaste vraag: kun jij een gezonde dosis chaos aan?”, lacht Sercu.

Tijdsdruk

Zuiderlicht is dus een stichtend voorbeeld van hoe personeel en bewoners op een fijne manier kunnen omgaan met elkaar. Maar er zijn ook andere verhalen, zoals dat van een anonieme vrouw die vertelt over de zorg voor een familielid die absoluut niet naar wens is: "Maar helaas kunnen we niet zomaar veranderen van rusthuis. Hij heeft een bedje, dus als hij wil veranderen, komt hij heel laag op de wachtlijst te staan, omdat hij geen dringend geval niet meer is", zei ze daarover.

Ook andere mensen lieten -al dan niet anoniem- hun licht schijnen op de zorg die familieleden krijgen. Sommige mensen zien dat de zorgkundigen alles proberen dat in hun macht ligt om het de bewoners naar hun wens te maken, maar voor anderen is het een schrijnend verhaal waarbij mensen 's nachts alleen gelaten worden en bewoners om 17 uur al in hun pyjama worden gezet, omwille van de shiften van het verzorgend personeel.

"We doen het goed"

Socioloog en econoom Anja Declercq heeft vanuit het Centrum voor Zorgonderzoek en Consultancy van KU Leuven onderzoek gedaan naar ouderenzorg. Uit dat onderzoek blijkt dat we het in ons land helemaal niet zo slecht doen in onze woonzorgcentra. "Er zijn natuurlijk schrijnende situaties, maar dat is niet de regel", zegt Declercq resoluut.

Wel geeft ze toe dat de normen voor de hoeveelheid personeel en het aantal verpleeg- of zorgkundigen per patiënt wel heel rigide is en dringend moet herzien worden. Maar daar is dan weer sprake van onderfinanciering. Anja Declercq pleit dan ook voor meer middelen en meer personeel om in alle woonzorgcentra de schrijnende toestanden achterwege te kunnen laten.