“Wij hebben heel veel werk gehad de voorbije weken, want ook stilstaande vliegtuigen moeten regelmatig gecheckt worden”

18 juni 2020
Heel wat nieuws over de luchtvaartsector de laatste dagen. Vorige week legde Swissport de boeken neer. Aviapartner kreeg dan weer staatssteun. En intussen is Brussels Airlines opnieuw begonnen met vliegen en onderhandelen ze verder over een steunpakket. Hoe is het om op dit moment in de luchtvaartsector te werken? Karolien Debecker praat in ‘Achter De Feiten’ met een luchtvaartingenieur en de bestuurder van een pusbackwagen.

Pushback Mario De Bontridder, is één van de vele mensen die ontslagen werd bij Swissport. Na een lange onzekere periode van technische werkloosheid tijdens de lockdown viel hij dus plots zonder werk. Dat was pijnlijk, vooral omdat op de luchthaven werken van kleins af aan zijn droom was.

Ik vernam het ontslag via de media. Pas daarna zag ik de korte mail die ik had ontvangen over het stopzetten van de activiteiten
Mario De Bontridder

Mario bleef echter niet bij de pakken zitten. Samen met een collega wou hij strijden voor de job die ze zo graag doen en dat heeft geloond. Maandag mag hij opnieuw aan de slag als pushback bij Dnata, een cargobedrijf op de luchthaven van Zaventem. Blijkbaar heeft die sector de coronacrisis wel zeer goed doorstaan.

Vliegtuigingenieur

Ook vliegtuigingenieur Michael Binst getuigde over zijn passie, de luchtvaart. Hij legt uit dat er heel veel moet gebeuren met al die vliegtuigen die lang hebben stilgestaan, want dat is blijkbaar niet gewoon sleutel eruit en wachten. De vele inspecties lopen gewoon door, alles moet doorlopend gecontroleerd worden.

Vogels maken hun vogelnesten op een halve dag. Dat zou nefast zijn voor de motoren van de vliegtuigen die stilstaan, daarom hebben ook stilstaande vliegtuigen elke dag onderhoud nodig
Michael Binst

Dat de cargosector deze periode vrij goed heeft doorgemaakt, is iets wat Michael kan beamen. Heel wat medisch materiaal ging de wereld rond, de e-commerce beleefde hoogdagen en heel wat cargo dat men normaal via passagiersvliegtuigen vervoert, werd verplaatst naar cargovliegtuigen.

Veilig vliegen

“Er zijn luchtvaartmaatschappijen die hun passagiersvliegtuigen hebben ingezet om cargo te vervoeren en er de stoelen letterlijk hebben uitgehaald", aldus Binst.

Voor wie twijfelt of het wel veilig is om op een vliegtuig te stappen dat zo lang heeft stilgestaan, heeft Michael goed nieuws: "Ik verzeker dat het veilig is om te vliegen met zo'n toestel", zo vertelt hij. "Al het beschermingsmateriaal moet eraf, alles moet getest worden, de cabine moet klaargemaakt worden, ... Dat is allemaal heel arbeidsintensief en neemt veel tijd in beslag. Je kan er dus zeker van zijn dat een vliegtuig dat vliegklaar is gemaakt en groen licht krijgt, ook écht volledig veilig zal zijn", besluit Michael Binst.

Beluister de volledige uitzending:

Ontdek meer:

Radio 1 Select