Wil de echte Albert Heijn nu opstaan?

9 maart 2018

Op de foto: twee keer Albert Heijn.

Links de moestuintjes. Die krijg je, als je genoeg koopt, aan de kassa cadeau. Als je die water geeft, dan komen daar van die kleine schattige plantjes van. Die kan je dan in de tuin planten en voor je het weet heb je een wortel van eigen kweek. Superleuk voor de kinderen. Lente in huis. Terug naar de natuur. Sympathiek. Duurzaam. Al wat je wil. Goeie marketing ook. Leuke vondst. Iedereen gelukkig.

Rechts een artikel dat zopas verscheen in De Groene Amsterdammer. Over de werkomstandigheden in de distributiecentra van Albert Heijn. Dat is een heel ander verhaal. Dat komt onderzoeksjournaliste Sylvana van den Braak aan onze keukentafel vertellen. Veel minder leuk. Niet echt iets om trots op te zijn. En dan drukken we ons nog voorzichtig uit.

We zijn heel benieuwd in welke bochten de marketingafdeling van Albert Heijn zich gaat wringen om die twee beelden met elkaar verzoend te krijgen: die leuke moestuintjes vs hoe ze met hun (Oost-Europees) personeel omgaan. In ons hoofd wil dat voorlopig nog niet zo goed lukken.

En wat zou Beppie daar van denken, als ze dat allemaal wist?