Balthazar - Sand

1 maart 2021
Na een pauze van een dikke twee jaar kwam Balthazar eind 2018 terug boven water drijven. Het eindresultaat kreeg toen de naam ‘Fever’ en nam Jinte Deprez en Maarten Devoldere nog eens twee jaar mee op tour. Het is bijna te ironisch voor woorden, want vandaag krijgen we dankzij een ander soort fever al de opvolger van dat album op ons bord: ‘Sand’. Het werd een reactie op vorig werk dat, mede dankzij de coronacrisis en bijbehorend thuiswerk, de elektronische randjes van de muziekwereld aftast.

Nog vóór de leden van Balthazar de casinoleeftijd goed en wel hadden bereikt, liep België al storm voor de band. We zijn haast geneigd om de zin ‘en de rest is geschiedenis’ boven te halen, want met ‘Applause’, ‘Rats’, ‘Thin walls’ en nog niet zo gek lang geleden het geweldige ‘Fever’, zetten Maarten Devoldere, Jinte Deprez en co hun band in drukletters op de Europese kaart. Het was dan ook die laatste plaat die de eerste steenlegging was voor ‘Sand’, want tijdens het touren werd duidelijk dat de twee (die almaar nadrukkelijker als de kern van de band naar voren treden) hun doelen nog wat verder wilden doordrukken.

Of het duo naast muzikant nu ook het woordje waarzegger op zijn cv mag zetten laten we in het midden, maar ‘Sand’ werd wel een profetisch stuk. Als verwijzing naar het zand in de zandloper, zoals in het nummer Hourglass, speelt Balthazar met metaforen naar het begrip tijd; gaande van het niet in het nu kunnen leven tot het wachten op het einde… De vergelijking met de huidige lockdowntoestanden is snel gemaakt.

Het is dan ook die lockdown die ervoor heeft gezorgd dat Balthazar op hun vijfde plaat wat meer proeft van de elektronica. Het zijn het dromerige, bijna euforische riedeltje van Linger On en de uptempo, vintage beat van I want you die de nieuwe richting met fluostift aanduiden. Op Moment gaat al die hoekige elektronica in duel met zwoele trompetjes, wat ervoor zorgt dat de nieuwe en ‘oude’ Balthazar hand in hand samengaan.

Die blazers doen nog eens hun intrede in de catchy cocktail die Losers is. Als je die eenmaal hebt opgedronken, kom je in het melancholische, ietwat wazige On a roll terecht. Voelden alle katers maar aan zoals dit nummer, dan dronken we graag dat glaasje meer.

Voor het tweede album op rij werkte Balthazar met producer Jasper Maekelberg (die je kan kennen van Faces on TV) en die chemie zit duidelijk goed. Zeker op albumafsluiter Powerless wordt de goede wisselwerking nog eens in de verf gezet, waardoor we een mooie samenvatting krijgen van wat ‘Sand’ precies is. Op een manier doet Balthazar precies wat er verwacht werd, maar aan de andere kant verrassen ze met een nieuwe afkruiding.