Beirut - Gallipoli

4 februari 2019
Op zijn vorige twee platen was de sound van Beirut, met het typische Farfisa-orgel en de kletterende fanfaregeluiden, volledig verdwenen. Maar voor 'Gallipoli' heeft Zach Condon die oude instrumenten afgestoft.

Zach Condon, oppper-Beirut'er, is een echte globetrotter. Hij groeide op in Santa Fe, maar woonde de laatste jaren in New York. Nadat hij daar zijn arm brak bij het vallen van een skateboard, nam hij een lange vakantie in Berlijn. Hij had er niet zo’n angstig, opgejaagd gevoel en besliste er uiteindelijk te blijven. Die twee metropolen en hun creatieve inwoners hebben de muziek op dit album zeker geïnspireerd. Al is de invloed van Zuid-Italië ook voelbaar, want daar in de buurt van de stad Gallipoli, werd het album opgenomen onder de fletse najaarszon. De sfeer van een nachtelijke optocht in die stad werd trouwens muzikaal geschetst op het nummer Gallipoli.

De terugkeer naar zijn oude muzikale liefdes, het elektronische Farfisa-orgel en blazersensembles, heeft zeker geen ‘nostalgisch’ effect. De nieuwe plaat is meteen herkenbaar als Beirut, maar toch is Zach duidelijk aan het experimenteren geslagen. Op On Mainau Island werd het arme orgeltje door allerlei oude versterkers gejaagd, Corfu heeft raar genoeg een hippe Londense vibe, waar King Krule jaloers op zou zijn en Zach Condon liet ook wat Berlijnse synthesizersounds op zijn klassieke songs los.

Zach Condon vertelde in Wonderland over zijn plaat, over zijn tatoeages en zijn liefde voor Belgische muziek.