"Wiskunde hoeft niet saai te zijn": Vlaamse wiskundigen verenigen zich om hun wetenschap te promoten

14 maart 2019
© Pixabay
Het nut en het belang van wiskunde meer in de kijker plaatsen en wiskundeonderwijs en -onderzoek promoten: dat moet het nog op te richten Platform Wiskunde Vlaanderen doen. Wiskundeliefhebbers uit de academische, onderwijs- en bedrijfswereld engageren zich om binnen zo'n platform meer te gaan samenwerken.

Even een kleine dienstmededeling: het is Π-dag (Pi-dag) vandaag. Pi-wat? Dat is een feestdag die wiskundigen elk jaar vieren op 14 maart. De cijfers in die datum (14/3, of op zijn Amerikaans: 3/14) verwijzen naar het wiskundige getal PI, dat begint met 3,14.

Hoorden we je daar "saai" mompelen? Wel, dat is nu een van de hardnekkige clichés waar de wiskundewereld in Vlaanderen eindelijk eens van af wil. Want wiskunde zit zowat overal in verstopt, klinkt het, of het nu over zelfrijdende auto's gaat, het voorspellen van het weer of het controleren van onze voedselveiligheid.

Heel (on)zichtbaar

Die vreemde paradox - de alomtegenwoordigheid van wiskunde die almaar minder mensen zien - wil een groep wiskundigen doorprikken. Daarom hebben ze het plan opgevat om het Platform Wiskunde Vlaanderen op te richten. Daarin moet de hele Vlaamse wiskundewereld - van scholen en universiteiten tot bedrijven - samenwerken.

Dat plan krijgt ook de steun van de vijf Vlaamse universiteiten en van het STEM-platform, dat de Vlaamse overheid adviseert over het beleid rond wetenschap en technologie. "De Vlaming is al langer overtuigd van het grote belang van wetenschap en techniek voor onze toekomstige welvaart", zegt Françoise Chombar, CEO van technologiebedrijf Melexis en voorzitter van het STEM-platform, in een persmededeling. "Maar de belangrijke rol van de wiskunde raakt soms wat ondergesneeuwd in het oerwoud van zichtbare toepassingen."

Mensen helpen

"Er zijn al heel veel mensen die inspanningen leveren om de boodschap aan de man te brengen dat wiskunde belangrijk, mooi en nuttig is", legt een van de initiatiefnemers van het Platform Wiskunde uit, wiskundeprofessor Giovanni Samaey (KU Leuven). "Maar al die inspanningen zijn versnipperd en die krijgen niet de aandacht die ze verdienen. Als je een eengemaakt platform hebt, kun je van daaruit initiatieven bundelen en meer zichtbaarheid geven aan het belang van wiskunde voor de maatschappij."

Het nog op te richten platform wil concrete toepassingen tonen, maar ook uitleggen waarom iedereen tijdens de lagere en middelbare school wekelijks uren wiskunde te slikken krijgt en waarom universiteiten en bedrijven geld investeren in wiskundig onderzoek.

Volgens Samaey kan het platform ook jongeren "doen inzien dat je met wiskundige richtingen ook mensen kunt helpen en economisch kunt vooruitgaan". "Anderzijds willen we mensen ook doen beseffen dat, welke ze richting ze ook kiezen, ze altijd wel een beetje wiskunde nodig hebben. Of ze nu psychologie, criminologie of taalwetenschappen gaan studeren: ook daar komt wiskunde aan bod."

Meer leerkrachten

Zo zou het nieuwe initiatief op termijn misschien een nijpend tekort aan wiskundeleerkrachten kunnen helpen verlichten. Elk jaar gaan zowat 400 wiskundeleerkrachten op pensioen. Maar van de 100 wiskundigen die elk jaar afstuderen, kiezen er gemiddeld maar 20 voor het onderwijs.

"De studentenaantallen wiskunde liggen al lang stabiel op een laag peil. Het probleem is niet dat die aantallen dalen, maar wel dat de mogelijkheden voor wiskundestudenten vergroten. Waar vroeger iedereen die wiskunde studeerde quasi zeker in het onderwijs terechtkwam, gaan die mensen nu veel meer kanten op: het bankwezen, de industrie, de onderzoekssector. Daardoor blijven er veel minder over om leerkracht te worden."

"Wiskunde is zo belangrijk dat een goede opleiding daarin cruciaal is", zegt Samaey nog. "Als het lerarenaantal blijft dalen, komen we in grote problemen."

'De Ochtend' belde ook met Ivan De Winne, voorzitter Vlaamse Vereninging van Wiskunde Leraars. Beluister het gesprek:

Bron: vrtnws.be en 'De Ochtend'

Lees ook:

Radio 1 Select