Wolk met gassen van vulkaan Cumbre Vieja op La Palma trekt over België: kan dat gevaarlijk zijn?

19 oktober 2021
Gisteren passeerde een wolk zwaveldioxide boven België, een gevolg van de uitbarsting van de vulkaan Cumbre Vieja op het eiland La Palma. Hoe zit dat precies, wat spuwt een vulkaan nog zoal uit en kan het schadelijk zijn voor onze gezondheid?

De vulkaan Cumbre Vieja blijft, een maand na de eerste uitbarsting, nog altijd erg actief op het Canarische eiland La Palma. Daarbij spuwt de vulkaan, naast lava, ook vanalles anders uit, onder meer veel zwaveldioxide.

"De vulkaan spuwt naast lava ook waterdamp uit, maar ook 4 à 5 verschillende gassen, waaronder het broeikasgas CO₂ en dus die zwaveldioxide", vertelt Jeroen van Gent van het Belgisch Instituut voor Ruimte-Aëronomie (BIRA) in "De wereld vandaag". Het BIRA houdt onze atmosfeer in het oog via satellietgegevens.

Dat zwaveldioxide is transparant zoals zuurstof. We kunnen het niet zien, maar wel ruiken als het in sterke(re) mate aanwezig is in de lucht. Het wordt ook door de mens uitgestoten, o.a. door de industrie of in raffinaderijen bij de verbranding van zwavelhoudende fossiele brandstoffen zoals kolen of olie.
De wolk die de Cumbre Vieja uitstoot, beweegt zich voort afhankelijk van de windrichting om daarna meer en meer uit te rafelen. Vandaag passeerde hij boven België, maar een groot probleem was dat niet, zegt Van Gent: "Schadelijk is het alleen in grote hoeveelheden, en als je er langere tijd aan wordt blootgesteld. Vandaar de waarschuwingen voor mensen die dicht bij de vulkaan wonen. Maar na enkele dagen in onze atmosfeer drijft het uit elkaar."

Hoe zit dat met het vliegverkeer?

In 2010 veroorzaakte de IJslandse vulkaan Eyjafjallajökull grote hinder voor het vliegverkeer omdat er toen veel as vrijkwam. De wereld leerde toen de gevolgen van een vulkaanuitbarsting voor de luchtvaart kennen, zegt Van Gent. "Zwaveldioxide kan roestvorming veroorzaken in de motoren. Dat komt door een chemische reactie waarbij het zich tot zwavelzuur kan transformeren. Dat is meestal niet meteen een acuut probleem voor tijdens de vlucht zelf, maar bijvoorbeeld wel voor na de landing."

Asdeeltjes zijn mogelijk gevaarlijker: het silicium daarin kan een direct effect hebben op de vliegtuigmotoren. "Het kan een as-achtig smeltproces opleveren waarbij het zich afzet op de motoren. Bij de uitbarsting van de Pinatubo in 1991 zijn de motoren van een vliegtuig uitgevallen. Het toestel is gelukkig niet verongelukt, want het is nog veilig kunnen landen. Aswolken zijn dus gevaarlijk, je vliegt er beter gewoon omheen."

Beluister het volledige interview in "De wereld vandaag" via Radio 1 Select

Bron: vrtnws.be en De Wereld Vandaa 

Lees ook: