Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

ontbreekwoordenboek

Radio 1 Sessies

album van de week

classic album van de week

De Wereld van Sofie

Wordt 2021 het jaar van de doorbraak van de menstruatielingerie?

ma 4 jan. - 5:59

Voor onderneemster Kathleen Peers zal 2021 een spannend jaar worden. Haar lingeriecollectie, Miokoo, zal dan eindelijk het levenslicht zien. En zeg niet zomaar slipje tegen de menstruatieslip van Kathleen, want het zal het gedoe met maandverbanden en tampons overbodig maken. De opmars van de 'period proof lingerie' is een feit. In ‘De Wereld van Sofie’ kijkt Kathleen enthousiast uit naar 2021.
Miokoo

Stress zoals een artiest die het podium op moet

Kathleen Peers voelt een gezonde spanning bij de start van dit nieuwe jaar. “Ik denk dat ik de stress beleef die artiesten voelen net voordat ze het podium op moeten. Ik heb heel hard gewerkt aan mijn collectie en soms gevloekt, maar ik ben heel blij dat het bijna zover is. Dus ik heb vooral veel zin in de lancering van mijn collectie in 2021”, vertelt Kathleen enthousiast. De collectie van Miokoo zal op Internationale Vrouwendag, 8 maart, op de markt komen.

Allesbehalve een luier

De menstruatielingerie van Miokoo zal niet alleen maandverbanden vervangen, maar moet ook onze wegwerpcultuur inperken. Kathleen: “In Vlaanderen belanden er per dag zo’n  2 miljoen maandverbanden in de vuilnisbak. Vermenigvuldig dit met 3 miljoen Vlaamse menstruators, dan komt dit neer op een gigantische afvalberg. Daar willen we met Miokoo echt iets aan doen.” Daarnaast is het comfort en de look van de slipjes van cruciaal belang. “Mijn slipje zal dus zeker niet als een luier aanvoelen. Integendeel, niemand zal merken dat je menstruatielingerie draagt”, legt Kathleen uit. 

(lees verder onder de foto)

“Ik wil meer zijn dan alleen echtgenote of moeder”

Het verhaal van de menstruatieslips startte in Singapore, waar Kathleen met haar gezin acht jaar lang woonde. Kathleen: “Voor het werk van mijn man hebben we eerst een tijdje in Parijs verbleven en dan in Singapore. Toch was het voor mij belangrijk om niet alleen moeder of echtgenote te zijn. Ik kom uit het bedrijfsleven en de ondernemersdroom is altijd blijven kriebelen.”

“Foert, ik doe het gewoon zelf!”

Toen een vriendin haar vertelde over een Singaporese ondernemerswedstrijd, voelde Kathleen dat  deze kans niet mocht laten schieten. “Ik droeg zelf al lang van die menstruatieslipjes maar ik vond op de markt niet wat ik zocht. Naast comfort is het voor mij minstens even belangrijk dat het ondergoed in correcte omstandigheden wordt gemaakt met ecologische stoffen. Dus ik dacht ‘foert, ik doe het gewoon zelf!’”, vertelt Kathleen.

Kathleen won met haar slipjes de Singaporese wedstrijd, maar kon het project daar jammer genoeg niet afmaken door de pandemie. “Toen we met Kerst terug in België waren, voelde ik meteen dat corona roet ik het eten zou gooien. Ik kon niet meer terug naar Singapore vliegen en dat was wel een dikke opdoffer”, legt Kathleen uit. Het verhaal van Miokoo moest dus noodgedwongen in België verder gezet worden. Gelukkig kreeg ik de hulp van Start it @kbc

Corona omarmen

Hoewel 2020 voor iedereen een raar jaar was, heeft corona toch ook in het voordeel van Kathleen gespeeld. “Omdat ik mijn ondergoedcollectie in volle coronaperiode heb ontworpen, kreeg ik extra tijd om de puntjes op de i te zetten. In een ‘gewoon’ jaar zou er veel sneller aan mijn mouw zijn getrokken. Nu kon ik echt de tijd nemen voor bijvoorbeeld package -en productdevelopment.”
En hoewel corona een onvoorspelbare factor is voor Miokoo, laat ze zich hier niet door ontmoedigen. Kathleen: “We weten uiteraard dat corona morgen niet verdwenen is. Toch kan je zo dicht bij  je klanten komen als je zelf wil. Bovendien word ik gedreven door een gevoel dat ik dit moét doen.”

“Ik kijk verder dan Vlaanderen met mijn slipjes”

Kathleen ziet het groots voor Miokoo en wil verder dan Vlaanderen kijken. “Voor dit jaar mik ik op Europa, maar mocht ik tegen het einde van het jaar mijn menstruatieslips op de Singaporese markt krijgen, zou dit helemaal geweldig zijn. In 2022 zou ik dan graag buiten de Europese grenzen gaan en de internationale markt veroveren”, blikt Kathleen vooruit.

Lees ook:

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet