WWWater en Témé Tan over hun identiteit

28 februari 2018
In het kader van de Black History Month (februari) kwamen de voorbije maand al enkele straffe artiesten praten over hun identiteit, roots en de muziek die daarbij hoort. We hadden ons geen betere afsluiters kunnen dromen.

Het is pas sinds hij muziek maakt dat Témé Tan zich mee vragen is gaan stellen over zijn muziek. Omdat hij er telkens weer mee geconfronteerd wordt, in interviews en bij gesprekken met platenfirma's en promotoren. Jazeker, hij is Belg, Brusselaar én Congolees, tegelijkertijd. Hij is ook net terug uit Goma, waar hij op het grote Amanifestival heeft gespeeld. 

Spelen op het Amanifestival in Congo, dat heeft mij energie gegeven voor een heel jaar.

Als hij enkele nummers moet kiezen uit de volledige zwarte muziekgeschiedenis, kiest hij voor Mike Ladd én Fugees.

Dit is een nummer dat Fugees geschreven hebben voor een documentaire over het grote gevecht tussen Mohammed Ali en George Foreman in Zaire. Ze waren daar op uitnodiging van Mobutu.

Die combinatie vindt hij heel sterk. Het herontdekken van de roots, wat daar op dat moment gebeurde, toen BB King, Bill Withers, Miriam Makeba en dus ook Mohammed Ali en George Foreman naar Zaïre trokken. Deze muziek leerde Tanguy kennen via zijn broers, die hierin ook een soort van nostalgie naar Zaïre terugvonden. Over die bokswestrijd en over de concertenreeks zijn documentaires gemaakt: When we were kings en Soul Power.

Voor WWWater is Erykah Badu een echte gids geweest.

Ik ben Belgische, Antilliaanse, Gentse, maar lang wist ik niet hoe ik 'zwarte vrouw' moest zijn. Erykah Badu heeft mij met haar muziek simpele antwoorden gegeven.

Herbeluister hier het volledige gesprek met Témé Tan en WWWater.