De Wereld Vandaag
Yasmine, die te paard naar school gaat, is niet de enige gefrustreerde busreiziger: "Nooit eerder zoveel klachten"
di 8 okt. - 9:58
Normaal neemt Yasmine de bus vanuit haar woonplaats Humbeek naar haar school Horteco in Vilvoorde. Maar de laatste tijd gebeurt het steeds vaker dat haar bus niet komt opdagen, al zo'n 10 keer intussen. "De laatste dagen is het echt schering en inslag: donderdag, vrijdag, maandag, dinsdag, .. We vragen ons af wanneer er nog eens een bus zal komen", zegt papa Patrice Van Hauwermeiren. En daarom werd er beslist om Yasmine te paard naar school te sturen.
"Het is niet de bedoeling om dit te blijven doen", verduidelijkt papa Patrice. "Het is eerder een statement naar De Lijn toe. Ze laten de kinderen elke morgen in de kou staan en ook 's avonds.
"Nog nooit zo veel klachten meegemaakt over afgeschafte bussen als nu"
Bij De Lijn kennen ze het probleem. Vorig jaar werden 200.000 busritten geschrapt, de helft meer dan in 2017. En er kwamen zo'n 14.000 klachten binnen bij de klantendienst over de stiptheid van bussen en trams. Dat is zowat een kwart van alle klachten.
Voor dit jaar zijn er nog geen definitieve cijfers, maar volgens Bart Weekers, de Vlaamse Ombudsman, wijst alles er op dat het alleen maar erger is geworden.
"Ik behandel al 10 jaar klachten en heb nog nooit zo veel klachten meegemaakt over afgeschafte bussen als nu. Vorig jaar was er al een sterke stijging, maar alles wijst erop dat er dit jaar nog veel meer klachten zijn, daar mag u op rekenen. Het is op dit ogenblik eigenlijk de meest gehoorde klacht van heel Vlaanderen."
De Vlaamse Ombudsman erkent dat er verbetering in het vooruitzicht is, maar weet ook dat de reiziger daar momenteel geen boodschap aan heeft. Hij pleit daarom voor een "sorry-gebaar" van De Lijn naar de passagiers.
"De Vlaamse Ombudsdienst kan niet schadevergoeding per schadevergoeding gaan uitkeren. Dat zou een pak geld kosten. Geld dat we eigenlijk nodig hebben om de bussen te laten rijden. Maar ik verwacht van De Lijn een soort van sorry-pas voor hun abonnees, waarmee ze dan bijvoorbeeld een vriend of kennis gratis kunnen meenemen op de bus. Maar eerst moet het probleem van de afgeschafte bussen worden opgelost", aldus Bart Weekers.
"Beroep van buschauffeur moet aantrekkelijker worden"
Dat er zo veel bussen worden afgeschaft, heeft simpelweg te maken met een groot tekort aan buschauffeurs. Een probleem dat al veel langer aansleept en dat De Lijn momenteel probeert op te lossen: "We zijn heel hard aan het werken om dat tekort weg te werken. Dit jaar hebben we al meer dan 450 chauffeurs aangetrokken. En dat gaan we ook de komende maanden nog doen.", zegt personeelsdirecteur Filip Claes in 'De Wereld Vandaag'.
"De grootste oorzaak voor ons tekort aan chauffeurs is de vergrijzing. We hebben heel wat chauffeurs die op pensioen gaan en tegelijk komen er hier en daar ook buslijnen bij waardoor we extra chauffeurs moeten hebben. Maar we beseffen ook dat het beroep aantrekkelijker moet worden. Daarom hebben we bijvoorbeeld een nieuw planningssysteem uitgerold waarbij chauffeurs hun werkrooster zelf meer kunnen bepalen."
Ook reizigersorganisatie TreinTramBus krijgt veel klachten over geschrapte buslijnen. En daar heeft ook de overheid een verantwoordelijkheid bij, zegt Peter Thoelen: "De overheid heeft geen goeie visie op wat openbaar vervoer moet doen. Men doet precies maar op. Ook moeten de juiste investeringen gebeuren. Je kan wel veel investeren in de aankoop van nieuwe bussen, maar je moet ook budgetten voorzien voor het onderhoud van die bussen. Je moet ook zien dat het personeel niet gefrustreerd raakt door tekort aan personeel, dienstregelingen overhoop te gooien of vakantie niet te gunnen."
Beluister het gesprek met Filip Claes (De Lijn) in 'De Wereld Vandaag':
Bron: vrtnws.be, Radio 2 en 'De Wereld Vandaag'