"Zelfrijdende wagens kunnen nu al levens redden"

1 augustus 2019
Een zelfrijdende auto van Google
“De technologie van zelfrijdende wagons staat heel ver, ook al merken we daar in het dagelijks leven nog niets van.” Dat heeft Jeroen Lemaire, oprichter van 'In The Pocket' en AI specialist, gezegd in #weetikveel.

“Je hebt levels van autonomie, van 1 tot 5. Nu zitten we comfortabel in level 4, de voorlaatste fase.”

“Level 4 betekent dat de auto volledig zelfstandig kan rijden, maar niet in alle omstandigheden. In uitzonderlijke omstandigheden weet de auto niet wat hij moet doen, bijvoorbeeld als een voorligger een zwaar ongeval heeft.”
“In level 4 moet je ervan uitgaan dat je toch soms beter het stuur overneemt.”

“Level 5 betekent dat de auto in alle omstandigheden beter weet dan een chauffeur wat er moet gebeuren. Dan heb je een bijna 100% veilige rit.”

We lezen toch af en toe in de krant over ongevallen met zelfrijdende wagens? “Media pikken dat inderdaad snel op”, zegt Lemaire. “Maar die zelfrijdende wagens hebben al miljoenen kilometers zonder ongevallen afgelegd.”

Moreel dilemma

“Een grotere uitdaging is het morele vraagstuk”, zegt Lemaire. Zelfrijdende auto’s zullen in sommige omstandigheden moeilijke keuzes moeten maken.

“Stel dat de wagen de keuze moet maken tussen het omver rijden van een kind en een oudere man. Wij zullen het altijd moeilijk hebben met de beslissing van de wagen, want wij zijn morele wezens en willen dat zelfrijdende auto’s ook morele keuzes maken. Maar er bestaat geen goed antwoord op die vraag, ook niet voor zelfrijdende wagens.”

Wanneer zullen we met volledig autonome (level 5) wagens rijden? “We spreken over een horizon van 30 tot 50 jaar”, zegt Lemaire.

“Maar we hebben ook niet altijd level 5 nodig om bijvoorbeeld een vrachtwagen veilig op de snelweg te laten rijden.”

“In de praktijk zullen we naar een graduele uitrol van autonome voertuigen gaan”, besluit Lemaire.

Bekijk het hele gesprek:

Lijst van artikels

Radio 1 Select