Zijn imagocampagnes voor België weggesmeten geld?

26 mei 2016
Grote markt van Brussel
Wie dezer dagen wel eens in Brussel komt, heeft ongetwijfeld al ergens de slogan 'Sprout to be Brussels' zien opduiken. De imagocampagne is een initiatief van de privésector, en het is de eerste van vele: ook de Brusselse-, Vlaamse- en Federale overheid plannen imagocampagnes.

De federale regering trekt 4 miljoen euro uit voor de Positive Belgium-campagne. Eerder werden er al campagnes aangekondigd door Buitenlandse Zaken, het Brussels Gewest, Toerisme Vlaanderen en de Vlaamse regering.

Critici vinden het groot aantal campagnes tekenend voor België: "Het is tekenend voor ons land, iedereen is bevoegd maar niemand is verantwoordelijk", zegt Jens Mortier (Mortierbrigade) in De Standaard. "Een campagne kan alleen maar werken als die ondersteunend is voor één visie, gebundeld in één plan."

Communicatie-expert Peter Anthonissen is nog forser in De Morgen: "Wat willen ze doen? Zeggen hoe mooi Brussel is? Ondertussen zijn er wel overal stakingen, en blijven die tunnels een probleem. Alles duidt erop dat het imago van België slecht is, dan is zo'n campagne weggesmeten geld".

Sproute