Zijn we preutser geworden?

7 juni 2019
Pexels
In de sauna Het Brasschaats Badhuis hangt voortaan een bordje aan de ingang waarop staat dat ze voortaan twee dagen per week sauna in zwembroek of badpak zullen organiseren. Dus niet meer in je blootje, zoals doorgaans het saunabaden gebeurt. Zijn die nieuwe regels een symptoom van de zogenaamde ‘nieuwe preutsheid’ in onze maatschappij? Net als het verbod om vrouwentepels te tonen op Facebook en Instagram?

Reporter Herwig Verhovert trok naar Het Brasschaats Badhuis en praatte met de uitbater én de bezoekers over de nieuwe kledingvoorschriften.

Als mogelijke oorzaak voor die nieuwe preutsheid wordt vaak naar de smartphone en de sociale media verwezen. Sander De Ridder, onderzoeker in de communicatiewetenschappen aan de Universiteit Gent, vertelt wat de link tussen wel of geen badpak dragen en de smartphone kan zijn.

Als we vandaag werkelijk preutser zijn dan pakweg 20 jaar geleden, zou je kunnen verwachten dat dat duidelijk zichtbaar zou zijn in de wereld van de naturisten. Dat er minder naturisten zouden zijn vandaag, in vergelijking met een tijd geleden. Koen Meulemans, voorzitter van de federatie van het Belgisch Naturisme, vertelt hoe het gaat met het naturisme in ons land.

Zouden gynaecologen iets van hernieuwde preutsheid merken? Brecht Devoldere maakte een afspraak bij Jan Verbruggen, gynaecoloog in het Jan Portaels ziekenhuis in Vilvoorde.

Naast de sociale media wordt ook religie vaak als boosdoener aangewezen. Godsdiensten lijken zowat altijd een moeilijke relatie hebben met lichamelijkheid en naaktheid. Vanwaar die gecrispeerde relatie? Frank Bosman, cultuurtheoloog (Universiteit Tilburg).

In de kunst vinden we natuurlijk ook veel naakt. Zelfs Michelangelo draaide er zijn hand niet voor om. Maar toen die in de Sixtijnse Kapel Het Laatste Oordeel schilderde, kreeg hij ineens af te rekenen met hardnekkige censuur. Pauselijke ceremoniemeester Biagio di Cesena vond al dat bloot maar niks. Ward Bogaert vertelt hoe Michelangelo daarmee omging.