Zit er ook lithium in de Belgische bodem?

2 december 2021
Er wordt binnenkort onderzoek gevoerd naar de concentratie lithium in onze bodem, om te kijken of er voldoende is om elektrische auto's mee te maken. In Duitsland spreken ze alvast over genoeg lithium daar om 1 miljoen auto's te produceren. Maar hoe gaat die ontginning precies in zijn werk?

Lithium kan ontgonnen worden aan de hand van diepe geothermie. Hierbij boort men twee diepe putten in de ondergrond van ongeveer 2 tot 3 kilometer diep. In die ondergrond zit warm water in een bepaalde structuur. Dat warm water gaat men oppompen, de warmte afnemen en die warmte steekt men in een soort warmtenet. Het afgekoelde water wordt dan terug in de grond gestoken.

“Deze warmte kan dan gebruikt worden voor verwarming, en als de temperatuur voldoende hoog is kan je er zelfs elektriciteit mee produceren”, zegt Geert De Meyer, de CEO van HITA, een bedrijf in ontwikkeling van diepe geothermie, in "De wereld vandaag".

Lithium uit water halen

Maar geothermische energiecentrales kunnen niet enkel gebruikt worden voor duurzame technologie, maar dus ook om lithium, een belangrijke grondstof die in de batterijen van elektrische auto’s zit, te ontginnen uit de bodem. Hiervoor bestaan verschillende extractietechnologieën voor om de lithium als het ware uit de pekel (het opgepompte water) te filteren.

“Momenteel komt ongeveer 90 procent van de lithium die wij gebruiken uit Chili", zegt De Meyer. "Maar de laatste jaren is dat een opmars aan het maken in Europa. Elektrische wagens worden meer en meer gebruikt en rijden met een lithiumbatterij."

Nu wordt er dus gekeken of Europa zelf niet meer nood heeft aan een lithiumbron, want lithium staat op de lijst van kritische materialen. “Er lopen een aantal onderzoeksprojecten in Amerika, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk. Daar heeft men al lithium gevonden in concentraties die voldoende hoog liggen om het te winnen.”

1 miljoen elektrische auto's

Duitsland zegt dat ze met hun concentraties lithium 1 miljoen elektrische auto’s kunnen maken. Het is volgens de Meyer nog niet duidelijk hoeveel lithium er in onze ondergrond zit. “Dat is de eerste studie die we moeten doen: waar zit het juist, welke concentratie heeft het en welke extractietechnologieën kunnen we daarop toepassen. We zijn daar nu mee bezig aan de hand van enquêtes bij de operatoren.”

Geothermie zelf is ook nog relatief nieuw, maar De Meyer ziet zeker potentieel. “Momenteel lopen er twee projecten met geothermische centrales in Vlaanderen: in Mol en in Beerse”, zegt hij.

“De Vlaamse overheid gaat daar een evaluatie op uitvoeren, en zodra die evaluatie positief is kunnen we verder gaan ontwikkelen. Ik zie de geothermiecentrales wel opstarten tegen 2027-2029."

Luister naar Geert De Meyer, CEO van HITA via Radio 1 Select

Bron: vrtnws.be en De wereld vandaag