"Zorgen voor jezelf is ook zorgen voor degenen die naast je staan"

28 juni 2019
Alles proberen halen uit dat ene moment ontspanning, voor velen klinkt het des te herkenbaar. Psychologe Nina Mouton pleit daarom voor micromomenten in plaats van macromomenten, kleine rustpauzes die je batterij gestaag opnieuw opladen.

De vakantie staat voor de deur! Dat gaat vaak gepaard met gemengde gevoelens. Joepie, vakantie. Maar… Ga ik mezelf niet verliezen in de zorg voor de kinderen?

Ga voor micromomenten. We hangen vaak te veel belang aan macromomenten en verwachten dat die ons helemaal opladen, zodat we er weer voor een paar weken tegenaan kunnen. Het ‘we gaan samen naar de sauna’-gegeven. En dat is een goed idee. Hoewel het vaak samen gaat met: naar welke sauna gaan we? Waar gaan we de kinderen onderbrengen? Wanneer gaan we dat inplannen? En… dan moet het nog eens leuk, gezellig en verbindend zijn ook. Niet evident, de spanning loopt hoog op nog voor jullie zijn vertrokken en soms zorgt dat ervoor dat dat dagje uit al helemaal niet loopt zoals je het had verwacht. Loopt het toch leuk, gezellig en verbindend, maar heb je enkel dat moment, dan is dat zoals twee weken op vakantie gaan en voor de rest van het jaar zeven op zeven werken.

Dus… micromomenten. Wat kan jou opladen, wat kan jou energie of rust geven? Dat chocolaatje dat je speciaal voor jezelf hebt gekocht en dat je straks bij een tas thee zal opeten? Tien minuten wandelen voordat je de kindjes ophaalt van het kamp? Even diep ademhalen voor het rood licht? Je verplaatsingen met de fiets doen en je niet haasten? Een babbel met die ene collega? Alleen naar het toilet, zonder dat de kinderen er een groepsgebeuren van maken? Of je tijd nemen voor een bad of een douche? Samen met de kinderen iets doen wat jij leuk vindt? Dansen en zingen?

Zoek maar wat bij je past, zorgen voor jezelf is ook zorgen voor degenen die naast je staan.

Lees ook: