Wat doet digitalisering met de Belgische modelabels?

21 februari 2020
©Sara Kurfeß (via Unsplash.com)
De fashionindustrie kreunt onder de digitale (r)evolutie. Dat zagen we bij het sluiten van AF Vandevorst, dat meer dan 22 jaar in het vak stond. Reden genoeg voor ‘Achter de feiten’ om te gaan kijken wat de stand van zaken is in de Belgische modewereld.

Achter de feiten sprak met Elodie Ouedraogo die samen met haar vriendin Olivia Borlee het sportmerk 42/54 uit de grond stampte, Ségolène Jacmin, de medeoprichter van Façon Jacmin en Bruno Van Gils die samen met zijn twee zussen Café Costume oprichtte. Van Gils start met het benadrukken dat AF Vandevorst waanzinnige dingen heeft gedaan: "ze staan in het rijtje van grootste ontwerpers voor mij dus het raakte mij ontzettend hard toen ze aankondigden dat ze ermee stoppen."

Ook Ségolène Jacmin en Elodie Ouedraogo waren geraakt door de sluiting. "Het is jammer dat een merk waarop we fier zijn, die internationaal sterk was, ermee stopt", zegt Jacmin. Ouedraogo heeft geen achtergrond of vorming in de mode, maar de interesse in mode is er altijd wel geweest. Zo heeft ze onder andere het boek van AF Vandervorst gelezen. "Het is een wereld met zoveel aspecten. Mijn doel was de fun terugbrengen naar de sportwereld en de kledij en dat heb ik kunnen doen met mijn merk."

De digitale evolutie, dat misschien ook wel revolutie genoemd kan worden, geeft AF Vandevorst zelf aan als één van de grote oorzaken van hun sluiting. "Aan een kant begrijp ik het, want de fashionindustrie is hard, omwille van de onlinewereld. Sommige bedrijven kiezen er dus begrijpelijk voor om hier niet meer in mee te gaan. Het internet biedt aan de andere kant ook wel enorm veel mogelijkheden en kansen", zegt Van Gils.

Jacmin pikt daarop in: "Ik vind ook dat de onlinewereld enorm veel kansen aanbiedt. Als klein bedrijf krijg je plots een gigantisch platform. Mijn zus en ik hebben voor Façon Jacmin gekozen om niet naar beurzen te gaan, maar onze collecties gewoon online aan te bieden."

"Wij doen wel nog de modeweken om mogelijke aankopers te ontmoeten", vertelt Ouedraogo. "En je merkt dat gewoon, als een 'Barney’s' failliet gaat, dan krijgen veel winkels schrik. Aankopers worden voorzichtiger en de 'window of opportunity' om ergens binnen te geraken wordt zo klein. Het is echt gewoon knokken."

Het integrale gesprek over digitalisering, duurzaamheid en body positivity hoor je hier:

Lees ook: