De Ochtend
Apothekers helpen vaccintwijfelaars overtuigen: "We leggen geen lijstjes aan van wie al dan niet bereid is"
zo 30 mei - 7:30
Het is alle hens aan dek om iedereen te bereiken in de vaccinatiecampagne. En dus nemen ook de apothekers een actieve rol op om twijfelaars over de streep te trekken. Sinds begin april krijgen de apothekers een melding bij elke klant die een uitnodiging kreeg voor een coronavaccin. De bedoeling is dat ze dan een gesprek beginnen om te peilen of de klant bereid is die te laten zetten.
"Ik zie dat u een oproepingsbrief gekregen hebt voor uw vaccin", steekt apotheker Heungens van wal tegen een vaste klant "weet u wanneer de eerste prik is?". "Ja, 5 juni", komt het antwoord ietwat verbaasd van de vrouw.
We merken dat vooral bij het AstraZeneca-vaccin heel veel vragen zijn
"We zien inderdaad wel dat klanten soms schrikken dat we die informatie hebben", geeft de apotheker toe. Ze vraagt goed door en probeert te achterhalen of er twijfels zijn. "Weet u ook welk vaccin u krijgt?", is de volgende vraag.
"We merken dat vooral bij het AstraZeneca-vaccin heel veel vragen zijn. Toch wel wat mensen zijn bang van bijwerkingen", zegt de apotheker. "Daar gaan wij dan dieper op in en we kaderen met wetenschappelijke informatie."
Anonieme registratie
Na het gesprek volgt een registratie op een centrale databank. "Dat gebeurt volledig anoniem", benadrukt Marleen Haems, projectleider Taskforce Vaccinatie van de apothekersnetwerken. "We leggen géén lijstjes aan van wie al dan niet bereid is".
89,7 procent van de mensen die de apothekers over de vloer krijgen, laat zich vaccineren. 5,9 procent twijfelt of doet het niet. "We zien gestaag een toename van twijfelende mensen en weigeraars", zegt Haems. "Dat hangt ongetwijfeld samen met de leeftijd, hoe jonger hoe meer twijfelaars."
Hoe meer mensen gevaccineerd, hoe groter de kans dat we het coronavirus onder controle krijgen
Sinds begin april zijn er zo al 340.000 gesprekken over vaccinatie geregistreerd in 1.461 apotheken. Het personeel van de apotheken kreeg webinars over hoe ze twijfelaars best benaderen. Daarbij wordt benadrukt dat het geen zin heeft om te hard te proberen te overtuigen. De opdracht is luisteren of de brief op het juiste adres gearriveerd is en of er praktische of andere bezwaren zijn om op die uitnodiging in te gaan.
"We proberen wel met wetenschappelijke informatie twijfelaars over de streep te trekken", vertelt apotheker Heungens. "En ik heb het ook altijd over de solidariteit, hoe meer mensen gevaccineerd, hoe groter de kans dat we het coronavirus onder controle krijgen."
Bron: vrtnws.be en 'De Ochtend'