Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

ontbreekwoordenboek

Radio 1 Sessies

album van de week

classic album van de week

De Ochtend

Heeft hamsteren eigenlijk zin? Professor Van Ossel: "Nee, dit is irrationeel gedrag"

di 3 mrt. - 11:27

Meer en meer mensen maken zich zorgen over het nieuwe coronavirus en dat laat zich ook voelen in supermarkten, waar vooral flessen water, suiker, spaghetti, conserven en wc-papier populair zijn en lege rekken veroorzaken. Maar heeft hamsteren wel zin? "Irrationeel gedrag", zegt Professor Van Ossel.
Supermarkt

Niet alleen het coronavirus, maar ook het einde van de maand en het einde van de krokusvakantie maakten dat het afgelopen weekend extra druk was in de supermarkten. Bij Colruyt werden vooral producten die langer houdbaar zijn, zoals bloem, rijst en suiker verkocht.

Heeft hamsteren wel zin?

Professor kleinhandel Gino Van Ossel legt in 'De Ochtend' het fenomeen van hamsteren uit en spreekt van een "sneeuwbaleffect". "Er zijn mensen die van nature uit meer risicovermijdend zijn dan anderen. Een kleine groep denkt "veronderstel dat ik thuis in een quarantainesituatie verzeil". Die beginnen als eerste te hamsteren en dan volgt de kuddegeest waarbij je irrationeel gedrag krijgt", aldus Van Ossel.

Dit is massapsychologie die nergens op gebaseerd is

"Anderen - die zich geen zorgen maken - lezen dat in de krant of horen dat op de radio, en zien rekken leeg staan. Zij willen niet dat ze iets te kort komen en beginnen ook te hamsteren. En voor je het weet... is iedereen bezig. Daar is totaal géén reden voor en is inefficiënt. Het paradoxale is dat wie het niét doet op een bepaald moment achter het net zou kunnen vissen. Maar zover is het nog niet! Het gaat om kleine volumestijgingen in de verkoop. Maar dit is massapsychologie die nergens op gebaseerd is. Er is geen enkel risico dat we door voorraden heen raken."

Wanneer je vandaag meer wasmiddel of ravioli in blik verkoopt, dan is het gevolg dat je over één of drie maanden minder gaat verkopen

"Hier moet je best als sector op reageren", vindt Van Ossel. "Wanneer je vandaag meer wasmiddel of ravioli in blik verkoopt, dan is het gevolg dat je over één of drie maanden minder gaat verkopen. En dat soort schommelingen in vraag veroorzaakt extra kosten van bevoorrading of piekvragen in fabrieken. Vergelijk het met de eindejaarsperiode, maar dan ben je wel voorbereid." Wat helpt tegen hamsteren? "Media die heel ontradend communiceren", stelt Van Ossel onomwonden.

Beluister het volledige gesprek met Gino Van Ossel:

Lees ook:

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet