Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

ontbreekwoordenboek

album van de week

classic album van de week

Radio 1 Sessies

kies24

Afbeelding van het programma: Nieuwe Feiten

Nieuwe Feiten

Kinderen horen je niet goed wanneer het rumoerig is

ma 25 feb. - 1:21

Ook al gehoord van het cocktailparty-effect? Het verwijst naar de situatie waarbij iemand zich toch kan focussen op een gesprek tijdens een druk en rumoerig feestje. Maar wat blijkt? Kinderen kunnen dat niet.
© Johan Arano (Unsplash)

Aan de ULB is aangetoond dat kinderen op een feestje of receptie enkel geroezemoes horen wanneer tientallen mensen door elkaar aan het praten zijn.  Hersenonderzoeker Evelien Carette (UZ Gent) bestudeerde het onderzoek van haar Franstalige collega’s voor ‘Nieuwe Feiten’. “Ze hebben met een MEG-scanner (Magneto-encefalografie) zowel kinderen als volwassenen onderzocht. Men keek hoe goed mensen in staat zijn om in een ruimte vol gesprekken ‘het gesprek van interesse’ te filteren” vertelt ze.

20 volwassenen en 20 kinderen moesten plaats nemen in die scanner (een soort helm) en kregen vervolgens een bandje te horen.  Ze hoorden een verhaal  in verschillende condities: het geroezemoes nam steeds toe in sterkte.  “Met die MEG-scan kon men de hersenactiviteit opmeten.”

Carette: “Wanneer we een gesprek volgen gaan de hersenen het ritme van de spreker volgen in onze auditieve cortex. In de stille omstandigheden werken het brein van de kinderen en de volwassenen vrij gelijkaardig. Maar in de condities waarbij dat omgevingslawaai toeneemt, ziet men dat de volwassenen het ritme mooi opmeten, terwijl kinderen het signaal verliezen. Hun hersenactiviteit volgt niet.”

Onder de 10 jaar niet in staat om te filteren

Bij kinderen onder de 10 jaar zijn de hersenen nog niet in staat om te filteren wat ze moeten volgen, zegt Carette.   Tussen 10 jaar en onze puberteit, of zeg maar tot 17 jaar, leren ze dit aan. Het duurt dus een hele tijd voordat een jongere het even goed kan als een volwassene.

Betekent dit ook dat leraars en opvoeders jonge kinderen die niet luisteren anders moeten aanpakken? “De hersenen moeten heel veel inspanning leveren” zegt Carette. “Het gaat allemaal niet automatisch, het zijn de hersenen die het het kind niet toelaten. Dat is een belangrijke vaststelling.”

Beluister het integrale gesprek:

Lees ook:

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet