De Ochtend
Klanten willen advies van supermarkt over eerlijke voeding
ma 19 mrt. - 4:26
‘Gebruik allerhande trucs om de consument te manipuleren naar de juiste, meest ecologisch verantwoorde keuze.’ Die opmerkelijke oproep doet Ingrid Renders naar de warenhuizen in dit land.
Renders lanceerde daarom het platform: ‘Ik ben meer dan mijn kasticket’. Het initiatief, dat een jaar lang de dialoog wil aangaan met ketens als Delhaize, Colruyt en Aldi, kwam van de grond in een brede coalitie met Rikolto (voormalige Vredeseilanden), Fairtrade Belgium, Femma, KVLV, Gezinsbond en Test Aankoop. (Dat schrijft destandaard.be vandaag)
“We zijn als consument soms verloren omdat we niet meer weten wat we moeten kopen" verduidelijkt Renders in De Ochtend. "Welk vlees kunnen we nog vertrouwen? Welke groenten kopen we best? We weten allemaal dat seizoensgroenten de beste keuze is maar welke kopen we dan? We kunnen dat zelf even opzoeken maar met het drukke leven dat we allemaal hebben, zou het handig zijn dat supermarkten ons daarbij zouden helpen. ”
Duurzame en biologische voeding is vaak duurder maar kan meer dan een nichepubliek aanspreken, zegt Renders. “Ik geloof dat meer mensen bereid zijn om iets meer te betalen als ze weten dat het om goede producten gaat. De recente vleesschandalen zetten de eis naar meer duurzaamheid alleen maar kracht bij.”
Vandaag komt de gezamenlijke Kamercommissie Volksgezondheid samen.