De Wereld Vandaag
Kleurrijk, gruwelijk en herkenbaar: het succes van de nieuwe hitreeks 'Squid Game' op Netflix verklaard
di 28 sep. - 9:18
Het verhaal achter 'Squid Game' is even simpel als gruwelijk. In de achtdelige reeks gaan 456 mensen - allemaal met hun eigen financiële en persoonlijke problemen - met elkaar de strijd aan. Inzet: 40 miljoen dollar. Een belachelijk groot bedrag dat te verdienen valt met een tornooi op basis van makkelijke kinderspelletjes die iedereen kent.
Klein addertje onder het gras: wie een spel verliest, wordt zonder boe of ba gedood. Een georganiseerde massamoord dus, die doet denken aan 'The Hunger Games', de boekenreeks die met succes werd verfilmd. Daarin nemen 24 jongeren deel aan een spel op leven en dood, waarbij enkel de eindwinnaar overleeft.
"Al speelt 'The Hunger Games' zich naar mijn gevoel verder af van de realiteit dan "Squid game", dat veel herkenbaarder is en dus ook veel griezeliger", zegt Charlotte Gryson van het Korean Culture Center in Brussel daarover in 'De Wereld Vandaag'.
(Lees verder onder de trailer)
"Het verhaal is een metafoor voor de grote concurrentie in de Zuid-Koreaanse maatschappij, en een duidelijke kritiek op het extreme kapitalisme daar", zegt Gryson. Een thematiek die voor veel mensen, overal ter wereld, herkenbaar is. En dat zijn de kinderspelletjes waarrond het verhaal draait eigenlijk ook: de eenvoud daarvan staat in contrast met de eigenlijke verhaallijn, die traag en met veel details wordt verteld."
"Voeg daar nog de innemende hoofdpersonages aan toe, die uitvergrotingen zijn van stereotiepen. De eenzame oude man, de gokverslaafde gescheiden vader, de Noord-Koreaanse vrouw die hoopt om haar familie het land binnen te smokkelen, de uitgebuite buitenlandse arbeider. De acteurs spelen hun rol met verve, waardoor je als kijker makkelijk sympathie voelt voor hen en je kan meegaan in het verhaal", vertelt Gryson.
Op nummer 1
'Squid game' is dan wel de eerste Koreaanse Netflixreeks die zo overtuigend en zo massaal potten breekt, maar het eerste succesvolle culturele exportproduct is het niet. Denk maar aan het muziekgenre K-Pop, met succesgroep BTS. Of de Koreaanse film 'Parasite', die er als eerste in slaagde om als niet-Engelstalige productie de Oscar voor "beste film" te winnen. De 'Korean Wave', of Koreaanse golf in de cultuur, wordt het fenomeen wel eens genoemd.
"Ook 'Squid game' behoort daartoe: het donkere verhaal staat in schril contrast met de felle snoepjeskleuren in beeld. Alles wordt heel mooi verteld, en ook de muziekkeuzes zijn erg geslaagd", aldus Gryson.
'Squid game' staat als allereerste Zuid-Koreaanse reeks op nummer 1 in de top 10 van de best bekeken Netflixreeksen van het moment, en dat zowel in België als Nederland. De serie is ook een hit op sociale media. Op TikTok circuleren er tal van filmpjes waarin jongeren onderdelen van de uitdagingen uit 'Squid game' imiteren. Of er een tweede seizoen komt, is nog niet bekend.
Koreanen slagen er goed in om universele zaken te vertellen in muziek of series, ondanks de taalbarrière.
"Streamingdiensten maken Koreaanse series een pak toegankelijker: Netflix merkt dat er een fanbase is, en speelt daarop in", zegt Gryson. "Ook de Koreaanse zombieserie "Kingdom" is erg populair. Zeker in horrorverhalen zijn de Koreanen sterk. Maar ze slagen er in het algemeen goed in om ondanks de taalbarrière universele zaken te vertellen, zowel in films en series als in K-Popmuziek. De boodschap komt goed over, ook al klinkt het Koreaans voor een leek nogal ongewoon."
Beluister het gesprek met Charlotte Gryson in 'De Wereld Vandaag' via Radio 1 Select
Bron: vrtnws.be en 'De Wereld Vandaag'