Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

ontbreekwoordenboek

Radio 1 Sessies

album van de week

classic album van de week

Afbeelding van het programma: Hautekiet

Hautekiet

Waarom een nummer gemiddeld 3 à 4 minuten duurt

vr 4 mei - 10:10

'Défiler', de nieuwe song van Stromae, duurt 9 minuten, er is geen kortere radioversie, en niet iedereen is daar even enthousiast over. Een van de ongeschreven regels in popmuziek is dat een radiosong niet langer dan 3, 4 minuten mag duren. Hoe komt dat?
Een plaat die wordt afgespeeld

Vorige week bracht Stromae zijn nieuwe single uit. "Défiler"duurt 9 minuten en gaat daarmee in tegen een van de ongeschreven regeltjes waaraan een popsong moet voldoen. Het in de eerste plaats bedoeld als soundtrack voor een video van een modeshow van Mosaert, de kledinglijn van Stromae en zijn echtgenote Coralie Barbier.

Dat verklaart voor een deel waarom het nummer zo lang duurt. Anderzijds wil Stromae wellicht ook een statement maken: het is aan de schrijver van een nummer om te bepalen hoelang een single duurt, niet aan platenbazen of radiostations.

Voor radiomakers is het immers niet altijd evident om zo'n lang nummer te draaien, dikwijls wordt dan ook gekozen voor een kortere versie van 3 tot 4 minuten. Stromae is voorlopig niet van plan om zo'n radio edit van "Défiler" te maken.

Professor Burgoyne: "Kwestie van gewoonte"

'Hautekiet' vroeg zich af waar die ongeschreven regel van 3 tot 4 minuten voor een popsong vandaan komt en legde zijn oor te luisteren bij John Ashley Burgoyne, professor Muziekwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam. Dat is vooral een kwestie van gewoonte, zo blijkt.

"We denken dat er iets in ons brein speelt dat maakt dat een song maar 3 tot 4 minuten mag duren voor we onze aandacht verliezen, maar dat is niet zo", zegt hij. "Die speelduur heeft een louter technologische reden. Vroeger, in de jaren 50, was het onmogelijk om commerciële muziek te maken die meer dan 3, 4 minuten duurde. Die 78-toerenplaten konden technologisch gezien niet meer aan."

De verwachting is er nu eenmaal. Er zijn 3, 4 minuten gepasseerd, dan is het tijd voor een ander liedje, en dan komt dat niet. Dat vinden we raar

"Iedereen raakte gewoon aan die 3, 4 minuten, het werd een soort traditie. Ook toen de technologie het mogelijk maakte dat platen wél langer konden duren. Alles wat de 3, 4 minuten overschreed, wordt en werd beschouwd als iets raars, iets speciaals, iets elitairs."

"Het is zeker niet zo dat ons brein niet langer dan 3, 4 minuten de aandacht bij muziek kan houden, denk aan klassieke muziek. Maar die verwachting is er nu eenmaal. Alles wat je op de radio hoort, duurt tussen 3 en 4 minuten. Er zijn 3, 4 minuten gepasseerd, het is toch tijd voor een ander liedje denk je dan, en dan komt dat niet. Dat vinden we raar."

"Stromae? Een kwestie van smaak"

Langere liedjes op de radio, waarom niet, vindt professor Burgoyne. "Wat het belangrijkste is, is de keuze van de artiest. Heb je 3 minuten nodig om je boodschap te vertellen, dan is dat goed, heb je langer nodig, dan ook."

Wat vindt hij zelf van de nieuwe Stromae? "Ik ben altijd fan geweest, ik vond het heel spannend toen ik hoorde dat hij met nieuw werk kwam. En dit, er zijn geen duidelijk afgebakende stukken erin, het is echt 9 minuten van hetzelfde. Dat heeft een bepaald effect. Het werkt voor een catwalkshow, maar als radionummer? Volgens mij niet. Al is het een kwestie van smaak, en niet van wetenschap."

Bron: vrtnws.be en Hautekiet

Lees ook

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet