Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

ontbreekwoordenboek

Radio 1 Sessies

album van de week

classic album van de week

Home

Luister

Radio 1 Select

Nieuwe feiten

De influencer heeft concurrentie gekregen van de nimcel

De influencer heeft concurrentie gekregen, van de nimcel

Door Nieuwe Feiten

Bannerafbeelding voor fragment

2 jaar geleden

12 min

“Wereldberoemd bij een beperkte groep”, dat is de korte samenvatting van een nimcel volgens Hannes Coudenys, socialmedia-expert en organisator van de internetprijzen De Jamies. De nimcel heeft zijn ontstaan te danken aan platformen als TikTok en Instagram. Op TikTok kan je viraal gaan zonder veel volgers en zo een nieuwe community opbouwen. 

Is het verschil tussen een nimcel en influencer nog niet helemaal duidelijk? Bekijk dan eens de eigenschappen waarin de nimcel van de influencer verschilt. 

Klein en authentiek 

Een nimcel heeft veel minder volgers dan een influencer. Die kleinschaligheid maakt de nimcel bereikbaar voor zijn, haar of hun community. De afstanden tussen de nimcel en de volgers is minder groot waardoor er een soort vertrouwensband ontstaat. Een influencer staat verder van de volgers af, ze zijn niet echt aanspreekbaar. 

Geen wannabe's 

Een nimcel komt aan volgers door te doen wat de nimcel graag doet. Dit wil zeggen dat ze doen wat ze graag doen en daardoor een beetje bekendheid hebben gekregen. Ze maken geen content die buiten hun comfortzone ligt om bekendheid te winnen. Ze blijven op de platformen waarmee ze vertrouwd zijn. Influencers zijn op meer platformen actief. 

Podium boven geld 

Ze zijn blij met het podium dat ze krijgen via hun eigen kanalen en doen het niet voor het geld. Het doel van de nimcel is niet gericht op het genereren van inkomsten door samenwerkingen of deals. Ze maken content voor zichzelf en voor hun community, ongeacht het iets opbrengt of niet. 

De benaming ‘nimcel’ bestaat nog niet heel lang. Peter De Smet, ook bekend als 'Legoman', kende het woord zelfs niet. Hij is wel niet echt enthousiast met het nieuwe woord dat op hem van toepassing is: “Ik vind het een vreselijk woord”. Ook Hannes Coudenys denkt er hetzelfde over. Hij wil graag een Vlaamse variant in het leven roepen.

 

Gerelateerde artikelen

Gerelateerde programma's

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet