Meer en meer leerlingen starten secundair onderwijs zonder getuigschrift basisonderwijs

14 januari 2021
Op vier jaar tijd is het aantal leerlingen dat er niet in slaagt een getuigschrift basisonderwijs te halen bij de overstap naar het secundair onderwijs, met 56,6 procent gestegen. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams parlementslid voor CD&V, Loes Vandromme, opvroeg.

Leerlingen die een getuigschrift basisonderwijs halen hebben bewezen dat ze klaar zijn om het secundair onderwijs aan te vatten en starten daar in het eerste jaar van de A-stroom, legt Loes Vandromme uit. Leerlingen zonder getuigschrift starten noodgedwongen in het eerste jaar van de B-stroom, een beroepsvoorbereidend jaar. Hun aantal stijgt nu op vier jaar tijd met 56,6 procent, van 2.659 leerlingen vier jaar geleden tot 4.164 nu.

Opmerkelijke stijging

Dat is een opmerkelijke stijging, vindt Vandromme . Vooral de provincie Antwerpen telt een grote groep leerlingen die zonder getuigschrift basisonderwijs naar het secundair overstappen.

"Leerlingen die het getuigschrift basisonderwijs niet halen missen in feite een deel van de basisvorming die nodig is om te kunnen doorgroeien in het secundair onderwijs", zegt Vandromme.

Maar er is ook positief nieuws: 63 procent van hen slaagt er na een jaar wel in om het getuigschrift alsnog te halen. Ofwel via het beroepsvoorbereidend jaar 1B ofwel via de examencommissie.

Zorgwekkende evolutie

Toch vindt Loes Vandromme het een zorgwekkende evolutie dat meer en meer leerlingen naar het secundair overstappen zonder getuigschrift basisonderwijs.

"Het baart me zorgen omdat we toch wel duidelijk zien dat leerlingen van 12 jaar op die manier een erg bepalende keuze moeten maken want het is toch wel bepalend of je naar de A-stroom of naar de B-stroom kunt doorgaan."

Geen eensluidende verklaring

Een eensluidende verklaring voor de opmerkelijke stijging heeft Vandromme niet. Wel valt op dat de cijfers een duidelijke sprong nemen in het schooljaar 2018-2019. Dat is het jaar waarin de modernisering van het secundair onderwijs volop werd voorbereid.

Misschien zijn de lagere scholen op dat moment het getuigschrift veel bewuster gaan zien als het bewijs dat een leerling klaar is voor het middelbaar onderwijs en de vereiste basis heeft om daar te kunnen starten, denkt Vandromme.

Ook de grotere instroom in het basisonderwijs de laatste jaren van leerlingen die thuis geen Nederlands spreken kan meespelen, zegt Vandromme.

Oplossingen

Om opnieuw meer leerlingen hun getuigschrift te laten halen, moeten leerkrachten in de klas meer ondersteuning krijgen om alle leerlingen alle kansen te geven, vindt Vandromme.

Het Vlaams parlementslid pleit ook voor zogenaamde leerbuddies: studenten uit het hoger onderwijs kunnen als vrijwilliger leerlingen die het moeilijk hebben, bijspijkeren.

Nu zijn dat vooral studenten uit de lerarenopleiding, maar waarom niet zoals in Nederland, ook studenten uit andere richtingen uitnodigen om als leerbuddy te helpen. Misschien krijgen ze hierdoor wel de smaak voor het lerarenberoep te pakken, hoopt Vandromme.

Luister naar Loes Vandromme in 'De Ochtend':

Bron: vrtnws.be en 'De Ochtend'

Lees ook: