Reservekandidaten coronaprik nu nog lukraak aangeduid en dat leidt tot frustraties: "Kunnen centra niks verbieden"

1 maart 2021
© Justin Namur (Belga)
Wie nodig je uit als er iemand niet komt opdagen voor zijn coronavaccin in je vaccinatiecentrum? In de ene gemeente komen zo onverwacht kleuterjuffen aan de beurt, in de andere werken ze met zelf gecreëerde "reservelijsten". Waarom verloopt dat zo lukraak? En waarom gaan die vaccins niet naar de prioritaire groepen?

Het is een gigantische open deur intrappen, maar de opstart van de vaccinatiecentra loopt niet bijster vlot. Zo waren er de voorbije weken problemen met de uitnodigingen, zijn er natuurlijk nog altijd niet zoveel vaccins te verdelen en nu blijkt ook dat elk centrum zowat zijn eigen aanpak hanteert als er iemand niet komt opdagen.

Zo kregen in de Limburgse gemeenten Hoeselt, Bilzen en Riemst ook al kleuterjuffen en zorgpersoneel in de opvang een vaccin tegen corona. En in Wemmel hebben ze via een oproep op Facebook een heuse reservelijst opgesteld, maar evenmin met prioriteiten voor bepaalde doelgroepen. Beide voorbeelden lokten verontwaardigde reacties uit.

Die vreemde euvels kwamen ook de Vlaamse overheid ter ore: vanmorgen werd daar opnieuw over vergaderd. In 'De Ochtend' antwoordde Joris Moonens van het agentschap Zorg en Gezondheid alvast op enkele concrete vragen.

1. Zelf reservelijsten opstellen, mag dat?

"Wij kunnen de vaccinatiecentra niks verplichten of verbieden", reageert Joris Moonens. "Maar de algemene instructie voor als mensen niet komen opdagen, is om die reserves zoveel mogelijk te zoeken binnen de groep waarin u aan het vaccineren bent. Dus nu zijn dat zorgverleners."

"Dat gebeurt op veel plaatsen. Op andere plaatsen worden pragmatische oplossingen bedacht als er niet genoeg zorgverleners meer beschikbaar zijn. Ik heb daar wel begrip voor."

2. In Limburg gingen er zelfs al vaccins naar kleuterjuffen en zorgpersoneel van de opvang, klopt dat wel?

"Daar is een misinterpretatie gebeurd van de instructies. Dat kunnen we niet veralgemenen." 

3. Waarom zijn er geen "officiële" reservelijsten voorzien?

"We hebben daar nu een oplossing voor klaar", bevestigt Moonens. "We geven vaccinatiecentra nu toegang tot alle lijsten die klaarzitten met mensen die nog moeten worden uitgenodigd. Dus de verantwoordelijke van een vaccinatiecentrum kan alle zorgverleners bekijken die nog moeten worden uitgenodigd in zijn regio en de volgende in de rij uitnodigen."

"Nu, de volgende groep zijn de 65-plussers. Daar botsen we op die grenzen van het AstraZeneca-vaccin: dat gebruiken we momenteel enkel voor mensen jonger dan 55 jaar. Mogelijk komt daarover deze week een andere beslissing. Mocht de Hoge Gezondheidsraad beslissen om dat vaccin ook voor ouderen in te zetten, dan vergemakkelijkt dat heel wat van deze situaties."

4. Er waren ook problemen met uitnodigingen op foute adressen: zijn die intussen van de baan?

"Ja, in de eerste dagen kampten we met een databank met foute e-mailadressen en gsm-gegevens, waardoor mensen niet op het e-mailadres werden uitgenodigd", zegt Moonens. "Die databank wordt on hold gezet en we gebruiken nu de brieven, wat oorspronkelijk de bedoeling was, en de eBox als communicatiekanaal."

5. Wij horen ook dat mensen pas een dag nádat ze verwacht werden in het vaccinatiecentrum een brief hebben gekregen. Wat loopt daar mis?

"We wisten dat we in de beginfase wat te weinig tijd namen tussen het moment van de uitnodiging en het moment van de vaccinatie", legt Moonens uit. "We willen daar gaan naar een standaardtermijn van maximaal 2 weken. In het begin was het niet altijd mogelijk om die termijn te respecteren. Daarom rekenden we aanvankelijk op de digitale uitnodigingen, maar daar speelde die databank ons dus parten."

"Binnenkort zou je dit soort situaties, waarbij de brief net na het vaccinatiemoment binnenkomt, niet meer mogen hebben."

6. Sommige luisteraars, kijkers en lezers melden ook dat ze twee keer werden uitgenodigd. Hoe kan dat?

"Dat was een van de problemen van de eerste dagen. Dat is intussen opgelost", weet Moonens. "Dat komt doordat we op heel veel verschillende plaatsen aan het vaccineren zijn. We zijn niet alleen in de vaccinatiecentra aan het vaccineren, maar ook in de ziekenhuizen en verzorgingstehuizen. Het gaat telkens om dezelfde groep."

"Elke persoon die gevaccineerd wordt, komt terecht in een databank, Vaccinnet. Die moet laten weten aan het uitnodigingssysteem of iemand al gevaccineerd is. In de begindagen was de (communicatie)tijd tussen die ene en andere databank te lang, waardoor mensen wel op twee plaatsen werden opgeroepen. Intussen zou die filtering wel moeten werken. Natuurlijk onder voorbehoud dat die persoon wel degelijk wordt geregistreerd op de plaats waar hij gevaccineerd wordt."

"Sowieso is er een dag vertraging: als je vandaag gevaccineerd en geregistreerd wordt, zit je morgen in het systeem."

7. Wat als ik nu al een uitnodiging krijg van een vaccinatiecentrum, maar nog niet (of niet meer) bij de prioritaire groepen hoor?

"We weten dat er soms ook niet-actieve zorgverleners worden uitgenodigd. Die staan ook gemarkeerd met een lagere prioriteit, dus die zouden dus in principe later moeten worden uitgenodigd. Maar als je dan toch wordt uitgenodigd, betekent dat normaal gezien de mensen voor jou niet beschikbaar waren of al gevaccineerd zijn. Dus als je een uitnodiging krijgt, laat je je best gewoon vaccineren. Je maakt het ons op die manier makkelijker."

Als je een uitnodiging krijgt, laat je je best gewoon vaccineren. Je maakt het ons op die manier makkelijker.

Beluister het gesprek met Joris Moonens in 'De Ochtend':

Beluister het gesprek met Armand Hermans, voorzitter van de Eerstelijnszone in Grimbergen, in 'De Ochtend':

Bron: vrtnws.be en 'De Ochtend'

Lees ook: