Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

ontbreekwoordenboek

album van de week

classic album van de week

Radio 1 Sessies

kies24

Afbeelding van het programma: Nieuwe Feiten

Nieuwe Feiten

Slechts 1% van alle werknemers in een landschapskantoor kan zich concentreren

wo 13 jun. - 11:00

Werk je ook in een landschapskantoor? Dan hebben we minder goed nieuws voor jou. De kans dat je je in zo’n open ruimte kan concentreren is amper 1 procent.
Uit de meerderheid van de studies blijkt dat werknemers minder persoonlijke en minder confidentiële discussies hebben in een landschapskantoor

1 procent? Die triestige conclusie komt uit een onderzoek van een Londense management consultant. Al moeten we toch wat voorzichtig zijn met dit soort studies, omdat de resultaten heel afhankelijk zijn van de manier waarop de bevraging verliep, zegt arbeidspsychologe Anahi Van Hootegem (KU Leuven) in ‘Nieuwe Feiten’. Toch beaamt ze dat heel wat mensen moeite hebben met zich concentreren in die landschapskantoren. 

"Gebrek aan controle"

Van Hootegem deed immers een gelijkaardig onderzoek waarbij ze mensen vergeleek die in een open of een gesloten kantoor werkten. Ze ging o.a. na wat de relatie is met de tevredenheid op het werk.

Het zal je niet helemaal verbazen dat de afleiding hoger ligt in open kantoren: er zijn bijvoorbeeld meer visuele prikkels: collega’s die voorbijlopen! En er is natuurlijk ook het lawaai: de vele gesprekken van je collega’s!

“Daardoor hebben mensen het gevoel dat ze minder controle hebben over hun werk en werkomgeving. Dit gebrek aan controle zorgt ervoor dat men minder tevreden is over het werk” zegt Van Hootegem.

Besparingen

Waarom heeft men dan die kantoren ooit ingevoerd? Omwille van besparingen, zegt Van Hootegem. Maar men hoopte ook dat het de communicatie en de interactie tussen werknemers zou stimuleren, wat dan weer meer effect op de creativiteit zou hebben. Alleen blijkt nu uit de meerderheid van de studies dat de werknemers minder persoonlijke en minder confidentiële discussies hebben. Ze geven minder feedback aan elkaar, raten de kwaliteit van hun teamwerk lager en ze vinden samenwerken minder plezierig. 

“Je hebt natuurlijk ook een mindere hoeveelheid aan privacy” zegt Van Hootegem. “Waar je vroeger even bij een collega kon binnengaan om iets te bespreken, ben je nu anderen aan het storen. Soms wil je ook niet dat anderen horen waar je het over hebt.”

Terug naar de kleine kantoortjes dan maar?

Beluister het integrale interview met Anahi Van Hootegem:

Lees ook:

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet